Nå kommer de elektriske anleggsmaskinene - vil markedet betale for dem?

For et knapt år siden diskuterte jeg i en leder her på bygg.no om når vi kunne forvente å se tunge anleggsmaskiner på elektrisk drift. Utviklingen har virkelig skutt fart innen dette området - og Norge er nå verdensledende innen dette feltet.

Det tok altså bare noen måneder før de første tunge elektriske anleggsmaskinene ble presentert. Tidligere har vi sett at det har kommet flere mindre anleggsmaskiner – spesielt pushet frem av kravene om de fossilfrie byggeplassene i Oslo. En ting er å lage mindre anleggsmaskiner på batteridrift – noe annet er å få de store graverne eller hjullasterne til å gå på batteri – og faktisk få dette til å fungere i praksis. Før jul lanserte Nasta og SINTEF med flere sin plan om å utvikle en 30 tonns graver, og denne uken kunne altså Pon presentere en batteridrevet Cat 25 tonns graver som nå er ferdig utviklet – og som er ute til testing her Norge.

Dette markerer på mange måter en ny milepæl innen både norsk og internasjonal anleggsdrift. Prototypen, som Pon har utviklet her i Norge med støtte fra Caterpillar, vitner om at strenge miljøkrav har en effekt. Det er ikke noen etterspørsel etter elektriske anleggsmaskiner ute i det internasjonale markedet – men etterspørselen er til stede i Norge – og da ønsker de norske leverandørene å møte denne etterspørselen. Pon hadde ikke tid til å vente på Cat, så de utviklet batteridriften på egenhånd. Maskinene skal i praksis fungere som standardmaskinene som går på diesel – og ha de samme ytelsene.

Det store spørsmålet nå, er om markedet er villige til å betale for disse maskinene. Veidekke har allerede bestemt seg – og har kjøpt det første eksemplaret av Cat 323F Z-line – og den skal bli levert like over sommeren. Men det legges ikke skjul på at disse maskinene koster - slik det alltid er med utvikling av ny teknologi. Om elektriske maskiner skal bli et vanlig syn på norske bygg- og anleggsplasser i tiden fremover avhenger av flere faktorer; vil kravene bli så strenge at man må ha batterimaskiner for å kunne levere tjenester, vil maskinene i praksis kunne utføre de samme oppgavene på noenlunde samme tid som en vanlig maskin, vil man klare å bygge ut et godt nok ladenett som kan lade raskt nok, vi man få opp en stor produksjon slik at prisene presses nedover, vil batteripakkene som skal inn i maskinene bli enda mer effektive og rimeligere, er dette noe som vil kunne inngå i standardsortimentet til de store maskinprodusentene – og vil man få på plass gode støtteordninger rundt innkjøp?

Om de store og toneangivende byggherrene setter krav om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser, vil slike maskiner tvinge seg frem – og da vil markedet definitivt kjøpe dem. Dette vil i seg selv også bidra til å presse prisene nedover – samtidig som konkurransen mellom de ulike fabrikantene øker. Pon-sjef Erik Sollerud sier at de i utgangspunktet kan levere batteridrift på alle deres anleggsmaskiner om markedet er villige til å kjøpe utstyret. Vi tror dette vil bre om seg om incentivene kommer på plass. Vi skal huske på at vi fortsatt bare er tidlig i utviklingen av denne batteriteknologien, og vi vil se store endringer på kort tid. Dermed vil ytelsene kunne bli langt bedre enn hva vi ser i dag.

Det er viktig at det er noen som går foran i dette arbeidet, både når det gjelder å utvikle maskinene – men også når det kommer til å kjøpe denne typen maskiner. Vi tror dermed at vi fremover vil se at mange av de store entreprenørene velger å ha noen utslippsfrie tunge anleggsmaskiner i parken sin – så vil kravene fra byggherrene og myndighetene avgjøre om dette bare vil bli noen få spesialmaskiner – eller et vanlig syn i Norge.