Det tok altså bare noen måneder før de første tunge elektriske anleggsmaskinene ble presentert. Tidligere har vi sett at det har kommet flere mindre anleggsmaskiner – spesielt pushet frem av kravene om de fossilfrie byggeplassene i Oslo. En ting er å lage mindre anleggsmaskiner på batteridrift – noe annet er å få de store graverne eller hjullasterne til å gå på batteri – og faktisk få dette til å fungere i praksis. Før jul lanserte Nasta og SINTEF med flere sin plan om å utvikle en 30 tonns graver, og denne uken kunne altså Pon presentere en batteridrevet Cat 25 tonns graver som nå er ferdig utviklet – og som er ute til testing her Norge.
Dette markerer på mange måter en ny milepæl innen både norsk og internasjonal anleggsdrift. Prototypen, som Pon har utviklet her i Norge med støtte fra Caterpillar, vitner om at strenge miljøkrav har en effekt. Det er ikke noen etterspørsel etter elektriske anleggsmaskiner ute i det internasjonale markedet – men etterspørselen er til stede i Norge – og da ønsker de norske leverandørene å møte denne etterspørselen. Pon hadde ikke tid til å vente på Cat, så de utviklet batteridriften på egenhånd. Maskinene skal i praksis fungere som standardmaskinene som går på diesel – og ha de samme ytelsene.
Det store spørsmålet nå, er om markedet er villige til å betale for disse maskinene. Veidekke har allerede bestemt seg – og har kjøpt det første eksemplaret av Cat 323F Z-line – og den skal bli levert like over sommeren. Men det legges ikke skjul på at disse maskinene koster - slik det alltid er med utvikling av ny teknologi. Om elektriske maskiner skal bli et vanlig syn på norske bygg- og anleggsplasser i tiden fremover avhenger av flere faktorer; vil kravene bli så strenge at man må ha batterimaskiner for å kunne levere tjenester, vil maskinene i praksis kunne utføre de samme oppgavene på noenlunde samme tid som en vanlig maskin, vil man klare å bygge ut et godt nok ladenett som kan lade raskt nok, vi man få opp en stor produksjon slik at prisene presses nedover, vil batteripakkene som skal inn i maskinene bli enda mer effektive og rimeligere, er dette noe som vil kunne inngå i standardsortimentet til de store maskinprodusentene – og vil man få på plass gode støtteordninger rundt innkjøp?
Om de store og toneangivende byggherrene setter krav om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser, vil slike maskiner tvinge seg frem – og da vil markedet definitivt kjøpe dem. Dette vil i seg selv også bidra til å presse prisene nedover – samtidig som konkurransen mellom de ulike fabrikantene øker. Pon-sjef Erik Sollerud sier at de i utgangspunktet kan levere batteridrift på alle deres anleggsmaskiner om markedet er villige til å kjøpe utstyret. Vi tror dette vil bre om seg om incentivene kommer på plass. Vi skal huske på at vi fortsatt bare er tidlig i utviklingen av denne batteriteknologien, og vi vil se store endringer på kort tid. Dermed vil ytelsene kunne bli langt bedre enn hva vi ser i dag.
Det er viktig at det er noen som går foran i dette arbeidet, både når det gjelder å utvikle maskinene – men også når det kommer til å kjøpe denne typen maskiner. Vi tror dermed at vi fremover vil se at mange av de store entreprenørene velger å ha noen utslippsfrie tunge anleggsmaskiner i parken sin – så vil kravene fra byggherrene og myndighetene avgjøre om dette bare vil bli noen få spesialmaskiner – eller et vanlig syn i Norge.
- Nøkkelord
- Leder