Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen holdt innlegg under årets utgave av Arctic Entrepreneur.

Nå skal entreprenørene tidligere inn i Vegvesen-prosjektene

Statens vegvesen plukker i disse dager ut flere pilotprosjekter hvor de får muligheten til å kontrahere entreprenør allerede før reguleringsplanen er vedtatt.

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen, som tirsdag besøkte MEF-konferansen Arctic Entrepreneur, sier til Byggeindustrien at Samferdselsdepartementet nå har åpnet for at Statens vegvesen, i likhet med Nye Veier, skal få gjennomføre prosjekter hvor entreprenørene kommer tidlig inn i planleggingsprosessen. Ifølge Sandvin plukker Statens vegvesen i disse dager ut flere pilotprosjekter hvor entreprenør skal kontraheres før reguleringsplanen blir vedtatt.

- Vi har hatt dialog med departementet rundt dette temaet også før Nye Veier ble etablert. En av årsakene til at vi ikke klarer å involvere entreprenørene like tidlig som Nye Veier er KS2-ordningen som vi må forholde oss til. Vi må være gjennom KS2 før vi får kontrahere entreprenør, og vi må ha regulert ferdig før vi får gå til KS2. Dette begrenser mulighetene våre til å kontrahere entreprenør på et tidligere tidspunkt i planleggingsprosessen, sier Sandvin.

Positivt

Hun synes det er veldig positivt at Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen klarsignal for å teste prosjekter med tidlig entreprenørinvolvering.

- Hvis entreprenør kommer inn først når prosjektet er ferdig regulert og man har kjørt en planprosess over mange år, er det ofte tungt å få gjort de store endringsgrepene. Skal vi bruke entreprenørenes kompetanse til fulle må de inn før prosjektene er ferdig regulert, og det krever at vi får lov til å kontrahere på et tidligere tidspunkt, sier Sandvin.

Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen.

Vil gi byggherrene større handlingsrom

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som også deltok på Arctic Entrepreneur, sier til Byggeindustrien at det er viktig for regjeringen å gi både Statens vegvesen, Nye Veier og de andre statlige byggherrene tilstrekkelig handlingsrom i prosjektene. Han mener dagens ordning med detaljerte reguleringsplaner som det er vanskelig å endre underveis i prosjektene, begrenser prosjektenes handlingsrom til å velge de mest rasjonelle løsningene.

- Jeg mener vi detaljerer prosjektene for mye og det er for vanskelig å gjøre endringer underveis. Vi ønsker derfor å se nærmere på hvilke grep vi kan gjøre for å gi byggherrene det handlingsrommet de trenger for å gjennomføre prosjektene på en enda bedre måte, sier Solvik-Olsen.

Tror tidlig involvering gir færre konflikter

Ketil Solvik-Olsen tror tidlig involvering av entreprenører også gir færre konflikter fordi aktørene får større eierskap og ansvar i prosjektene. Han sier det er gode erfaringer med mer og tidlig entreprenørinvolvering i Nye Veier prosjektene.

- Inntrykket mitt er at Nye Veier merker at handlingsrommet er større og at entreprenøren, ved at de har vært involvert tidligere, krangler mindre og tar et større ansvar for løsningene. Nye Veier er fortsatt unge, men de har fått en del erfaring fra prosjektene som er igangsatt, sier samferdselsministeren.