<p>Slik ser den nye maskinen ut. Ill. Pon Equipment</p>Ill. Pon EquipmentFoto: Pon EquipmentFoto: Pon EquipmentPon Equipment ser frem til å vise frem den nye elektriske graveren for markedet. Bak fra venstre: Espen Paulseth, Eivind Hafslund, Pål Brandvold og Ole-Petter Holene - foran Erik Sollerud.

Pon lanserer elektrisk CAT-graver på 25 tonn - Veidekke har kjøpt den første maskinen

Pon Equipment har nå ferdigutviklet en fullelektrisk Caterpillar 323F, som er en 25 tonns beltegraver. Prototypen er allerede ferdig og er nå i testing - og Veidekke har kjøpt den første maskinen, som skal leveres tidlig i tredje kvartal 2018.

Pon Equipment ser frem til å vise frem den nye elektriske graveren for markedet. Bak fra venstre: Espen Paulseth, Eivind Hafslund, Pål Brandvold og Ole-Petter Holene. Foran Erik Sollerud.

Den norske delen av Pon Equipment tar dermed et kvantesprang innen utviklingen av nullutslipps anleggsmaskiner. Frem til nå har man kun utviklet mindre fullelektriske anleggsmaskiner - men med 25-tonneren som er på vei ut i markedet tar maskinleverandøren anleggsmarkedet på senga.

Flere aktører har sett på fullelektriske tyngre anleggsmaskiner, og før jul ble det kjent at Nasta og SINTEF med flere var i ferd med å utvikle en elektrisk graver.

I det stille har Pon Equipment jobbet med sin elektriske allroundgraver siden mars i fjor, og nå står de klare til lanseringen.

Totalt selger Pon rundt 100 eksemplarer av en standard dieselutgave av 323F. Målet er å selge et tosifret antall av den elektriske versjonen – i år.

Pon har valgt å kalle sin nye elektriske linje Zero Line – og den nye maskinen får navnet Caterpillar 323F Z-line.

Pon-satsing
– På den internasjonale arenaen er ikke interessen stor nok for fullelektriske maskiner til at dette har inngått som en del av det prioriterte utviklingsarbeidet til Caterpillar. Derfor har vi i Pon, i fullt samarbeid med Caterpillar, nå utviklet en elektrisk versjon av vår bestselger 323F. Vi snakker ikke her om en liten maskin, men en 25 tonns graver, noe som virkelig vil utgjøre en forskjell også på de større byggeplassene. Vi har i dette arbeidet ikke ønsket å bygge opp en ny graver – men vi har tatt en av verdens beste gravemaskiner og bygget den om fra dieseldrift til elektrisk drift. Den vil dermed oppføre seg helt på samme måte som standardutgaven, og ser helt likedan ut, sier en entusiastisk adm. dir. Erik Sollerud i Pon Equipment. Den eneste store synlige forskjellen er at eksosanlegget er fjernet.

Nyheten ble lansert for fagpressen og flere miljøorganisasjoner på selskapets hovedanlegg på Berger i Skedsmo mandag ettermiddag.

Til testing
Den nye maskinen er nå ute til testing, et arbeid som vil pågå frem til mars. Maskinen vil for første gang bli vist frem offentlig på Vei og Anlegg-messen på Hellerudsletta i mai.

Batteripakken vil sikre 5-7 timers drift per lading, hvor maskinens ytelse og egenskaper opprettholdes som på dieselutgaven. Maskinen har en integrert lader for 400V tilkobling, hvor en times lading vil gi en times drift. Det er også mulighet for ekstern hurtiglader, hvor 1-2 timers lading gir fullt batteri via 400/1000V nett-tilkobling.

– Maskinen er utviklet i tett samarbeid med Caterpillar for komplett maskinintegrasjon og integrert teknologi - blant annet med omskrevet software, legger servicedirektør Ole-Petter Holene i Pon Equipment til.

Lang levetid
Sollerud estimerer en levetid på denne maskinen på rundt 15.000 timer - men at den sannsynligvis vil gå lenger enn dette.

– Med fullelektrisk drift blir det mindre slitasje – og man vil se en ny utvikling innen en maskins levetid, sier Sollerud. Samtidig er det også slik at en ikke bruker noe energi når den går på tomgang.

Han har regnet ut at ved 15.000 timers levetid sparer man rundt 200.000 liter diesel i vanlig bruk. Det tilsvarer rundt 400.000 runder rundt Ring 2 i Oslo i en normal Golf.

– Det utgjør en virkelig en forskjell – og her snakker vi kun om én maskin. Tenk bare på miljøfordelene med en flåte med slike maskiner, påpeker Sollerud.

Foto: Pon Equipment

Større satsing
Både Sollerud og Holene mener dette kan være starten på en større elektrisk satsing fra Pon.

– I prinsippet kan alle våre maskiner gjøres fullelektriske, noe denne ombyggingen viser. Her er det markedet i stor grad som vil være med å bestemme utviklingen. Ønsker markedet elektriske maskiner, og er villige til å gjøre de nødvendige investeringene i å kjøpe slike maskiner, skal vi klare å levere elektriske maskiner, slår Sollerud fast.

Ombyggingen av maskinene vil skje i Norge. Ordinære maskiner blir fraktet hit – hvor norsk kompetanse benyttes til å bygge om og klargjøre maskinene. Dette arbeidet vil mest sannsynlig bli gjennomført på anlegget på Berger.

Sollerud legger ikke skjul på at den første maskinen er dyr, slik det som regel er rundt utviklingen av ny teknologi. Men han peker på flere faktorer som vil kunne endre kostnadsbildet, ikke minst priser på batteripakkene.

Skryt til Veidekke
Sollerud skryter av Veidekke som har vært villige til å satse på det nye konseptet.

– Vi har hatt en god dialog med Veidekke, og de er de tydeligste til å plassere handling bak ord. De sier de skal ha miljøvennlige løsninger, og da ønsket de å være med her, sier Sollerud. Han forteller at flere andre også har vært interesserte i konseptet, men at det var Veidekke som satset først.

– Vi håper flere nå velger å gjøre som Veidekke og satser fullelektrisk, legger han til.

Den nye protypen er støttet av Enova, og offentlige støtteprogrammer er tilgjengelig for sluttbruker gjennom maskinene som selges i markedet.

Flere tiltak
Pon og Caterpillar jobber med flere tiltak for å redusere de totale klimagassutslippene.

– Diesel har både fordeler og ulemper som energikilde. En av de store fordelene er at den er effektiv og prisgunstig – og derfor har den holdt stand gjennom mange år. For å få til endringer må vi utvikle grønne løsninger som samtidig er lønnsomme – noe som vil bli avgjørende om man skal lykkes med å nå klimamålene på sikt. Vi har flere bidrag på veien mot å nå målene om 40 prosent klimagassutslipp innen 2030, som Norge har forpliktet seg til, påpeker Pon-sjefen.

Pon setter den nye elektriske maskinen på toppen av en bærekraftspyramide – men de jobber også innen andre felter for å redusere de totale utslippene fra anleggsmaskinene. Blant annet arbeider de for at kundene skal benytte tilgjengelig teknologi, sørge for god opplæring i bruk av maskinene, jobbe for at alle skal benytte seg av et optimalt vedlikeholds- og serviceprogram – som vil ha stor effekt på utslippene og man jobber med fossilfrie løsninger, som biodiesel. Alle Caterpillars maskiner kan i dag benytte biodiesel i sin drift – og nå kommer altså nullutslipps-maskinene.

– Innen får år vil det skje mye innen det grønne arbeidet i denne sektoren, og når Caterpillar setter i gang arbeidet med elektriske maskiner som en del av den ordinære produksjonen, har vi virkelig lyktes, legger Sollerud til.

Han mener det store spørsmålet, fremover er om oppdragsgiver er villig til å betale.

– Vi er i hvert fall villige til å levere, understreker Sollerud.

Bellona: Utrolig spennende
Rådgiver Christina Ianssen i Bellona deltok på pressekonferansen mandag ettermiddag, og mener Pons nye elektriske satsing er utrolig spennende.

– Det er spennende og viktig at en aktør som Pon ønsker å være i førersetet innen dette arbeidet. Vi i Bellona har i lengre tid fokusert på arbeidet med utslippsfire byggeplasser, og dette er en meget spennende utvikling, sier Ianssen til Byggeindustrien.

– Jo flere som blir med på denne utviklingen, jo bedre, sier hun. Ianssen forteller at Bellona kommer til å fortsette arbeidet med at stadig flere byggherrer skal ha krav om utslippsfrie byggeplasser – og er positiv til utviklingen vi nå ser innen dette feltet.