LNG får økt oppmerksomhet på Stavanger-messe

Utviklingen av blant annet gassdrevne skip får spesiell oppmerksomhet på årets Offshore Northern Seas (ONS)-messe i Stavanger i august.

Utstillingen har planer om å bygge en egen LNG (Liquified Natural Gas)-park, som blir den første i sitt slag i Europa. Det opplyser administrerende direktør i ONS, Kjell Ursin-Smith. Selv om det er ferjer og busser som i første rekke forbindes mest med bruk av LNG-gass i Norge, vil ONS-messen ta for seg hele LNG-virksomheten industrielt og på andre måter i Norge og resten av verden. Formålet er å øke den generelle oppmerksomheten rundt LNG-virksomheten, og dermed også legge opp til en viss form for «folkeopplysning», sier Ursin Smith. Mindre utslipp Norge fikk kontrahert sin første gassdrevne skip, bilferja «Glutra», i 1998. Dette var også det første gassdrevne skipet i verden. Utslippene av NOx og CO2 er betydelig redusert som følge av flytende gass (LNG) som drivstoff. Ferja er stillegående og behagelig for passasjerene og har hatt stabil drift både på strekningen Sølsnes-Åfarnes i Romsdal og senere Seivika-Tømmervåg på Nordmøre. Fra null til fem Minuset med gassdrevne ferjer er at de er noe dyrere å bygge enn de tradisjonelle, dieseldrevne fartøyene. Derfor gikk det seks år fra byggingen av «Glutra» til neste prosjekt. Men i 2004 ble det besluttet å bygge fem nye hurtiggående gassferjer for trafikk på sambandene E 39 HalhjemSandvikvåg i Hordaland og E 39 ArsvågMortavika i Rogaland. Ferjene skal bygges av det samme rederiet som eier og driver «Glutra», Fjord1 Nordvestlandske i Møre og Romsdal/Sogn og Fjordane. Et år fram Navnene på ferjene mellom Halhjem og Sandvikvåg vil bli «Bergensfjord», «Fanafjord» og «Raunefjord». Navnene på de to ferjene mellom Arsvågen og Mortavika vil bli: «Stavangerfjord» og «Mastrafjord». Oppstart med nye ferjer blir 1. januar 2007. Fjord1 Nordvestlandske skal drifte de fem ferjene i Hordaland og Rogaland. Økt etterspørsel Etterspørselen etter gass på verdensbasis er stigende. Mange av de store gassfeltene som er funnet, ligger såpass langt unna markedene at det verken er operasjonelt eller økonomisk forsvarlig å transportere denne gassen i rør. Transport av LNG på skip er derfor den eneste løsningen. Under ONS 2006 ønsker vi å presentere LNG-virksomheten i et globalt, regionalt og lokalt perspektiv, og vise hvilken plass LNG-virksomheten har i den totale energikjeden. LNG-arrangementet vil også ha som formål å øke den generelle oppmerksomheten rundt LNG-virksomheten, sier Ursin Smith.