F.v. Håkon Vangsnes (Kruse Smith), Kjell Vestly (Kruse Smith), Reidar Løvhaugen (BetonmastHæhre Anlegg), Ivar Helge Moe (Kruse Smith) og Tor Inge Uppstad (Kruse Smith). Foto: Ruth Gunlag Haug/Nye Veier

Gjennomslag i Nye Veier-tunnel på E18

Onsdag formiddag var det gjennomslag i den 800 meter lange Bamble-tunnelen i regi av Nye Veier AS inn mot Grenlandsbrua på E18 i Telemark.

Det er BetonmastHæhre Anlegg som er kontraktspartner med byggherre Nye Veier, og det er Kruse Smith som har utført selve drivearbeidet.

– Tre skift fra Kruse Smith har jobbet for BetonmastHæhre siden september. Jobben er utført godt og uten uønskede hendelser, sier Ruth Gunlaug Haug, utbyggingssjef E18 KBT i Nye Veier AS.

Tradisjonen tro fikk både skiftet og røysa fikk sin velfortjente skål.

– Det gjenstår nå 700 meter med driving i Kjørholt-tunnelen på prosjektet, og E18 er planlagt gjenåpnet i september 2018, legger Haug til. 

Prosjektet omhandler oppgradering av Kjørholt og Bamble tunneler og sprengning av nye parallelle løp. Prosjektet er en del av den helhetlige E18-utbyggingen gjennom Telemark. Kontraktssummen er samlet på 624,8 mill. kroner.