Utfordrende situasjon på Follobanen

Situasjonen for underentreprenørene på Follobanen tilspisser seg. Det ble mandag klart at Condotte har blitt innvilget konkursbeskyttelse fra retten i Roma, men aktiviteten begynner nå å dale på de to anleggsområdene til den italienske entreprenøren på Follobanen - og flere underentreprenører melder om store utestående beløp.

Bane NOR bekrefter tirsdag ettermiddag at det er lavere aktivitetsnivå enn vanlig på Condottes anleggsområder. Dette er ikke en uventet utvikling ettersom flere av aktørene som jobber for Condotte har meldt inn om manglende innbetaling, og at aktiviteten deres vil bli påvirket om ikke situasjonen bedrer seg. Selv om retten i Roma har gitt Condotte mulighet gjennom 120 dager til å jobbe uforstyrret med bankene, betyr ikke dette at man har løst utfordringene. Den økonomiske situasjonen er den samme – men de får nå noe tid til å finne frem en løsning. Hvorvidt dette medfører at man nå får midler til rådighet til å betale ut sine forpliktelser er fortsatt usikkert. Samtidig sier Bane NOR at de nå undersøker mulighetene de har for å fortsette arbeidet uten for store konsekvenser, uten at det i klartekst kommer frem hva dette betyr.

Det er som likevel er helt sikkert er at aktiviteten på de to anleggsplassene til Condotte i stor grad vil stanse opp om ikke utbetalingene skulle begynne å komme. Det er ingen som har mulighet til å jobbe uten forsikringer om at de vil få betalt - uansett hvilke langsiktige løsninger man skulle komme frem til. Det var i fjor sommer det først kom frem at Condotte hadde store økonomiske problemer. En periode i høst så det ut til at tingene begynte å gå mer på skinner, men slik har det åpnerbart ikke vært. Den økonomiske situasjonen i selskapet har vært langt tyngre enn det som er kommet frem.

I løpet av dagene fremover får vi vite mer rundt hvordan dette vil utvikle seg videre. Om entreprenøren og Bane NOR ikke skulle fine løsninger som tilfredsstiller de rundt 100 underentreprenørene som jobber for Condotte, vil ting raskt kunne merkes – og aktiviteten vil bli trappet ytterligere ned. Det er lagt opp til et stramt tidsløp, der det også er lagt opp til flere vinduer hvor man skal utføre spesifikke arbeider i tidsavgrensede perioder. Om aktiviteten nå daler, vil det kunne påvirke den videre fremdriften på hele prosjektet.

Skulle Condotte ikke finne løsninger på sine problemer og tvinges til å slå seg konkurs, vil det være krise for prosjektet som helhet – og er noe som vil medføre store konsekvenser både med tanke på tid og kostnader. Vi snakker her om tidenes norske samferdselsprosjekt, med en totalkostnad på 25 milliarder kroner, hvor Condottes to kontrakter har en samlet verdi på over tre milliarder kroner. En lengre stans som følge av en konkurs vil bli meget kostbar og ikke minst føre til betydelige utfordringer med å få fullført prosjektet i tide. Erfaringene fra E6-konkursen på Fellesprosjektet er at slike hendelser skaper meget store utfordringer. I et jernbaneprosjekt vil dette naturligvis ikke bli enklere. Å bygge en jernbanestrekning av dette formatet og i dette området, er noe av det mest kompliserte man kan gjøre.