Condotte er i trøbbel, noe som skaper uro på Stortinget. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Ap bekymret for Follobane-forsinkelser – vil ha forsikringer fra statsråden

Stortingspolitiker og nylig avgått Ski-ordfører, Tuva Moflag (Ap), er bekymret for Condottes økonomiproblemer og frykter at hjemkommunen hennes må belage seg på enda mer kaos dersom Follobanen-prosjektet forsinkes av konkurs.

Tuva Moflag (Ap) er bekymret for Follobanen-fremdrift og vil ha forsikringer fra samferdselsministeren. Arkivfoto: Anne-Beth Jensen

Nylig sendte hun skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om situasjonen rundt Condotte og Follobanen.

«Kan statsråden forsikre at fremdriften til Follobanen går som planlagt, og hva vi vil statsråden gjøre for å sikre at prosjektet kommer på skinner igjen», spør Moflag.

Bakgrunnen for spørsmålet er den økonomiske krisen Follobanen-entreprenøren Condotte befinner seg i.

Til Byggeindustrien sier Tuva Moflag at bekymringen hennes både er nasjonal og lokal.

Moflag, som ble valgt inn på Stortinget i høst, var inntil nylig ordfører i Ski kommune – endestoppen for Follobanen.

– Kaotisk situasjon

Der er hverdagen til innbyggerne daglig preget av store trafikale utfordringer som en følge av samferdselsprosjektet.

– Dette skaper problemer og frustrasjon for både innbyggere, næringsliv og andre aktører. Innbyggerne må selvsagt være tålmodige og endringsvillige, og for oss er Follobanen er viktig og lyset i enden av tunnelen. Men slik situasjonen er nå frykter vi at 30.000 innbyggere må stå i en kaotisk situasjon mye lenger enn forespeilet, sier Tuva Moflag til Byggeindustrien.

– Enda mer kritisk nå enn i fjor

Hun mener det er viktig at Follobanen klarer å holde fremdriften i prosjektet, både av hensyn til byutviklingen i Ski og av hensyn til togtilbudet for alle de reisende i Follo og Østfold.

– Jeg er bekymret for innbyggerne i Ski som må holde ut, men også de større økonomiske og samfunnsmessige konsekvensene som en eventuell konkurs i Condotte kan føre med seg. I forbindelse med betalingsproblemene som oppsto hos den samme entreprenøren i sommer, sendte jeg som ordfører i Ski et lignende spørsmål til samferdselsministeren. Den gangen fikk jeg som svar at fremdriften gikk som planlagt. Men denne gangen virker situasjonen mer kritisk enn i fjor, så nå må vi rett og slett få vite hva som skjer med prosjektet, sier Moflag.

Bekymret for Ski-forsinkelser

Hun sier at en del av arbeidene ved Ski-enden av prosjektet har tatt vesentlig lenger tid enn kommunen ble forespeilet – blant annet kryssingen av jernbanen over Norbyveien.

– I tillegg har en av hovedfartsårene i Ski vært stengt i mange måneder, og disse kraftige forsinkelsene skaper store utfordringer for innbyggere og næringslivet i Ski og Follo. I kommunaltjenestene har Ski tidligere vært nødt til å øke antall ansatte fordi de bruker så lang tid på å komme seg frem dit de skal. Det illustrerer noen av problemene dette skaper – både for offentlige og næringsdrivenede, mener Moflag.

På Ski-siden av prosjektet er det ikke den italienske entreprenøren Condotte som har oppdraget, men den spanske entreprenøren OHL.

Byggeindustrien har ikke lyktes med å få en kommentar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tirsdag. I Bane NOR sier de følgende om Moflags utallelser om forsinkelser på Ski-siden av Follobanen-prosjektet:

«Bane NOR følger sine planer så langt på Ski og vårt mål er at Follobanen skal stå ferdig i 2021 som planlagt. Vi holder kommunen, næringene og befolkningen løpende orientert», skriver kommunikasjonsrådgiver og samfunnskontakt Nina Aasmundsen i en epost til Byggeindustrien.