Justvik skole

I Kristiansand er en av Norges første OPS-barneskoler utenfor Østlandet nå ferdig bygget. Veidekke og samarbeidspartnere skal eie og drifte skolen i 25 år.

Fakta

Sted: Kristiansand

Prosjekttype: Totalentreprise

Bruttoareal: 3.930 kvadratmeter

Byggherre: Skulegard AS

Hoved-/Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør

Prosjekteringsledelse: Norconsult

Arkitekt; interiørarkitekt og landskapsarkitekt: Asplan Viak

Rådgivere: RIB, RIAku og RIBr: Rambøll l RIB prefab: Prefab Design l RIV: Norconsult l BIM: Norconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunn- og utomhusarbeider: Kaspar Strømme l Betongelementer: Block Berge l Drift: Elite Service Partner l Betong- og tømrerarbeider: Veidekke Entreprenør l Taktekking: Icopall Aluminiumsfasader: H-Glass l Malerarbeider og gulvbelegg: Malermester Knutson l Systemvegger, himlinger, foldevegger, solskjerming: GHV l Blikkenslager: Ullstein l Mur og flis: Murmester Bjunes l Rørlegger: Halvard Thorsen l Ventilasjon: Agder Ventilasjon l Elektro: OneCo l Lås og beslag: Norlock l Heiser: Reber Schindler Heis l Idrettsutstyr: EGAS

Politikerne i Kristiansand har skapt to nyheter i bydelen Justvik.

For det første har de gitt en sårt tiltrengt ny skole til 260 elever.

– Skolen var gammel og utdatert med tanke på nyere tids skoledrift, sier byggesjef Ingvald Grønningsæther i Kristiansand Eiendom.

For det andre har de startet en test av å la private eie og drifte et kommunalt skolebygg.

– Man ønsket å få erfaring med bygging og drift av skolebygg i privat regi, og politikerne vil ha et grunnlag for å sammenligne offentlig og privat skoledrift, fortsetter Grønningsæther.

Verdifull OPS-konkurranse

Kommunen avholdt en begrenset plan- og designkonkurranse som også innebefattet forvaltning-, drift- og vedlikeholds-aspektet (FDV).

– Vinneren ble kåret basert på planløsning, plan for uteområdet og det beste tilbudet når det gjaldt FDV, en konkurranse vi i ettertid ser som veldig verdifull for å komme frem til den beste løsningen totalt sett, sier byggesjefen.

Det var Veidekke Entreprenør AS som trakk det lengste strået foran de lokale konkurrentene Kruse Smith og BRG som også var prekvalifisert.

– Vi vant blant annet på plasseringen av skolebygget på tomten og planløsningen, sier prosjektleder for Veidekke, Atle Monan.

Utfordrende terreng ble kvalitet

Skoletomten ligger nærmest i en skråning mellom skog og fylkesvei. Veidekke fant gode løsninger sammen med arkitektene i Asplan Viak.

– Plasseringen av skolebygget var det mest utfordrende. Tomtens flate parti var en smal stripe, med en trafikkert vei på den ene siden og et kraftig skrånende terreng på den andre siden. Det skrånende terrenget fremstod samtidig som tomtens hovedkvalitet, sier sivilarkitekt Olaug Rabben ved arkitektfirmaets kontor i Arendal.

Slik skolebygget lå opprinnelig, parallelt med veien slik at bygget skjermet skolegården for trafikken, var skogen og skråningen i flere tiår en spennende lekeplass.

– Denne kvaliteten ønsket vi å bevare også for elevene ved den nye skolen, fortsetter hun.

Skole med fargekoder

Det gamle skolebygget ble revet sommeren 2016, og grunnarbeidene startet umiddelbart etter. Bygget endte med et totalareal på 3.930 kvadratmeter da det ble overlevert i desember 2017.

Skolen inneholder allmenne klasserom og tilhørende arbeidsværelser for lærerne. Disse areal- ene er delt etter aldersgrupper, hvor delen for de minste barna også er SFO. De ulike delene har fått egne fargeidentiteter. I tillegg er det bygget mer spesialiserte læringsarealer som bibliotek, skolekjøkken, forskerrom, kunst- og håndverksrom, sløydsal, gymsal og et samlingsareal som også fungerer som skolens musikkrom og amfi. I andreetasje har skolen en egen administrasjonsdel med kontorer og lærerværelse.

– Fra hovedinngangen tas en direkte inn i hovedrommet i skolen, samlingsarealet. Herfra er det igjen direkte kontakt mot skolegården. Denne sekvensen av kontakt fra ute til inne og ut igjen har vi arbeidet bevisst med. Amfiet inne i samlingsarealet tar opp høydeforskjellen mellom skolegård og adkomst. Slik klarte vi å ivareta gode terrengtilpasninger samtidig som det ble skapt et spennende sentralt rom i skolen. Tomtens utfordringer ble også løsningens styrke, sier Rabben i Asplan Viak.

Langsiktige valg

Det at Veidekke og samarbeidspartnerne i Skulegard AS skal drifte skolen i 25 år har fått konsekvenser i prosjektet.

– Vi har blitt tidlig involvert og tenkt enda mer langsiktig i våre valg og i utformingen. Vi har forsøkt å bruke våre egne erfaringer som entreprenør, i tillegg til at vi har lært mye av andre i Veidekke som har gjennomført skoleprosjekter som OPS. I dette prosjektet har vi sett stor fordel av å være del av et stort konsern med mye kunnskap, sier Monan.

Særlig er det i materialvalgene det langsiktige driftsperspektivet er tydelig.

– Vi har brukt betongelementer som står seg godt over tid med minimalt vedlikehold. Gulvene er slipt betong som tåler mer enn for eksempel fliser og som er enkle å rengjøre. Vi har plukket med oss flere tips om materialer når vi har vært på befaring på andre OPS-skoler, fortsetter Monan og beskriver hele prosjektet som veldig lærerikt.

– Vi er fornøyd med valgene så langt, men fasiten får vi jo først om 25 år.

Sparer mye på energiløsning

Bygget har plasstøpt kjeller, og fundamenteringen er rett på fjell og sprengte masser. Bæringen er i prefabrikkerte betongelementer, søyler og bærende ytterveggselementer, og etasjeskiller og tak er hulldekker. Deler av bygget er dimensjonert for en ekstra etasje dersom behovet skulle melde seg.

De fargerike fasadeplatene er i høytrykkslaminat, og det er også brukt metallspiler i fasadeuttrykket. Deler av fasaden, spesielt rundt hovedinngang og amfi, er i aluminiumsbeslåtte trevinduer. Innvendig er veggene systemelementer.

Bygget er i passivhusstandard og det er boret fire geobrønner for vannbåren varme og frikjøling. En miljøvennlig CO2-varmepumpe er verdt å legge spesielt merke til.

– I en CO2-varmepumpe benyttes karbondioksid som kuldemedium. En lekkasje fra et slikt system vil ha en neglisjerbar miljøkonsekvens sammenlignet med alternativene. Utfordringen ved bruk av CO2-varmepumpe er at den krever en mye lavere returtemperatur på det vannbårne varme-distribusjonssystemet. Ved Justvik skole er dette løst ved seierkobling fra høyest til lavest temperaturbehov - tappevann, radiatorer, gulvvarme og ventilasjon, forklarer Monan.

Det er forventet en årlig kostnadsbesparelse på opptil 70 prosent til oppvarmingsformål sammenlignet med bruk av el-kjel eller fjernvarme.

Prosjektet har fått anerkjennelse for miljøvalgene som er tatt gjennom nominasjon til Veidekkes miljøpris.

Sterkere lagfølelse og eierskap med OPS

Veidekke har hatt betongarbeid og utvendig tømrerarbeid i prosjektet. Det har ikke vært skader i prosjektet, og HMS-fokuset har spesielt vært på barna som passerer byggeplassen daglig.

– Det bor mange barn i området som passerer tett på. Vi har hatt god dialog med skolens ledelse og blant annet planlagt transport slik at vi ikke skulle få farlige situasjoner, sier Monan.

Prosjektlederen mener det at dette er et OPS-prosjekt har gitt bedre lagfølelse og eierskap til prosjektet.

– Det blir noe annet når man både blir involvert fra et tidlig stadium og når selskapet skal være med og eie og drifte i flere tiår. Det er også meningsfullt å bygge noe som mange barn skal ha glede av i mange år fremover. Tilbakemeldingene så langt har vært veldig positive.


Flere prosjekter