Bane NOR jobber med å få oversikt over utestående krav på Follobane-prosjektet. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Bane NOR om Condotte: For tidlig å si noe om garantier til underleverandørene

Bane NOR møter underleverandører på Follobane-prosjektet for å kartlegge omfanget av utestående Condotte-krav.

Da betalingene uteble fra Condotte i sommer, la underentreprenørene ned arbeidet på prosjektet.

Ifølge kilder Byggeindustrien har snakket med, vurderer flere å gjøre det samme nå dersom pengene uteblir over tid.

Follobane-entreprenøren Condotte har søkt om konkursbeskyttelse i Italia, og er i gang med en restrukturering av firmaet for å kjempe mot konkurs.

Millionbeløp

Både massetransportøren T. Engene AS og kranselskapet Roar Wilhelmsen AS har bekreftet overfor Byggeindustrien at de har store utestående beløp. T. Engene har millionbeløp som ikke er betalt, mens Roar Wilhelmsen AS opplyste til Byggeindustrien i forrige uke at de manglet en halv million kroner på konto for utført arbeid.

I tillegg har Nordic Crane overfor Teknisk Ukeblad opplyst at de har i overkant av en million utestående.

Kilder Byggeindustrien har snakket med hevder også at Keller Grundlägning allerede har forlatt byggeplassen, men dette har verken Bane NOR eller Keller foreløpig bekreftet overfor Byggeindustrien.

– Du kan dra dit selv og se om vi er til stede, sa administrerende direktør Per Bolin i Keller i en kort kommentar da Byggeindudstrien meldte om krisesituasjonen i Condotte i forrige uke.

Jobber med oversikt

Før helgen ba Byggeindustrien Bane NOR om en oversikt over hvem som har lagt ned arbeidet og hvor store de samlede utestående kravene er, men byggherren hadde tirsdag morgen ikke full oversikt over situasjonen.

– Det er det det jobbes med i disse dager. Vi har nå pågående møter med underleverandørene og i tillegg til informasjon er også det økonomiske bilde en del av kartleggingen i disse møtene, skriver kommunikasjonsrådgiver Nina Aasmundsen i Bane NOR i en e-post til Byggeindustrien.

På spørsmål om hva en stans i arbeidene vil få for prosjektene, svarer Bane Nor slik:

– Eventuell stans i arbeidet over lengre tid vil få konsekvenser, men det er for tidlig for oss å si noe om omfanget.

– Vil Bane NOR stille med garantier/betalinger for å sikre seg mot at underentreprenører stopper arbeidene?

– Om vi vil stille med garantier kan jeg heller ikke si noe om per nå, da det jobbes med vurdering av flere forskjellige løsninger som ikke er på plass enda, svarer Aasmundsen.

Har forsikret underleverandørene

Bane NOR har tidligere forsikret Condottes underleverandører og andre involverte i prosjektet at de aktivt følger opp Condottes situasjon for å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet og sikre at underentreprenørenes interesser blir ivaretatt på en ansvarlig måte.