Tunnelstart på Billingstad

Nå skyter arbeidene fart også på entreprisen Jong-Solstad.

Parsellen består av en 2,7 km lang fjelltunnel fra Jong til Åstad, samt en 600 meter lang dagsone fra Åstad til Solstad. Tverrslag Tvers overfor Billingstad skole skal det etableres en 120 meter lang tverrslagstunnel som gir adkomst til selve hovedtunnelen. Fra tverrslaget drives ca. 700 meter i retning mot Åstad og 900 meter i retning mot Jong. Resten av tunnelen drives fra Jong med oppstart i høst. Tilriggingsarbeider i området ved tverrslaget har pågått siden midten av april, og tidlig i juni starter arbeidet med å sprenge ut tverrslagstunnelen. Masser fra tverrslaget vil bli brukt til å bygge anleggsvei langs Skustadgata fram til dagsonen ved Åstad, et arbeid som utføres i sommer. Anleggstrafikken Overskuddsmasser fra tunnelene transporteres langs fastsatt kjørerute Billingstadvn-Billingstadsletta og ut på E18. Massene fraktes til Drammen havn hvor de brukes til en utvidelse av havneområdet. Med bakgrunn i den økte anleggstrafikken vil Jernbaneverket i sommer starte bygging av rundkjøring i krysset Billingstadveien/Billingstadsletta. Rundkjøringen bygges med midler fra Statens vegvesen og Jernbaneverket.