Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen søker test-bilister

Du har en hemmelig kontakt i bilen din. Hvis du lar Statens vegvesen plugge seg inn i den, bidrar du til bedre vinterveger i Troms.

Kjører du en nyere Volvo, Volkswagen eller Opel i Tromsø? Da kan du bidra til raskere brøyting og bedre strøing av vegene i Troms. Statens vegvesen søker til sammen 30 bileiere i Tromsø til en digital dugnad, såkalt crowdsourcing, for at vedlikeholdet av vintervegene skal bli bedre.

- Vi rigger nå en bilflåte i og rundt Tromsø som skal måle friksjonen på vegene de kjører på til daglig, sier Torgeir Vaa i Statens vegvesen.

Vegvesenet søker derfor eiere av sju ulike bilmerker til denne bilflåten. Bilmerkene har det til felles at den såkalte diagnosekontakten, som alle moderne er utstyrt med, er egnet for pluggen Vegvesenet vil sette inn for å måle føret og veggrepet.
Hvis du blir med i prosjektet, vil pluggen i bilen din samle informasjon om hastighet, hjulenes rotasjon og hvilket grep dekkene har på vegen. Fra bilen går informasjonen opp i den digitale skyen, og ender til slutt på servere i Sverige. Der blir dataene analysert og plottet inn på kart, til hjelp for de som har ansvaret for å holde vintervegene åpne og sikre.
Den digitale dugnaden er et samarbeid mellom Statens vegvesen, den norske forskningsorganisasjonen Sintef, det svenske forskningsselskapet Klimator og den svenske teknololgiutvikleren Nira.

- Raskt og riktig vedlikehold av nordnorske vinterveger avhenger av god overvåking av føret. Da er det ikke nok med stikkprøver fra få biler eller informasjon fra faste målepunkt på værstasjoner. Det beste resultatet får vi når vi kan kombinere dette med informasjonen fra en større bilflåte i området, sier Vaa.

på sikt kan informasjonen om veg- og føreforhold bli synlig også for andre bilister i området. Informasjonen kan deles for eksempel på digitale tavler i bunnen av bakker som er krevende på vinterføre, til mobiler i det aktuelle området – eller direkte fra bil til bil.

- Det viktig å presisere at all data blir anonymisert på vegen fra bilen din til svenske servere. Så grunnen til at du skal holde fartsgrensa er fortsatt hensynet til din egen og andres sikkerhet, ikke redselen for at pluggen i bilen avslører deg, sier Vaa.

Friksjonsmålingen er en del av Statens vegvesens pilotprosjekt på E8 for å teste og utvikle teknologi som går under fellesbetegnelsen intelligente transportsystemer (ITS). Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i vegbanen.

Statens vegvesen skal ta i bruk ulike varianter av slik teknologi for å gjøre E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi til en intelligent veg. Teknologien som vil bli tatt i bruk på E8, gjør det på sikt mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Slik blir kjøreturen langs en intelligent veg tryggere, mer effektiv og miljøvennlig.

Statens vegvesen søker kontakt med eiere av disse bilmerkene:

Volvo V70

Volvo V60

VW Golf

VW Caddy

Opel Astra

Opel Insignia

Ford Mondeo

Bilen må være produsert i 2014 eller senere, og helst ha tohjulsdrift.