Imlenia har kjøpt Sandviks nye en-bomsrigg DT912D. Foto: SandvikFoto: Sandvik.Foto: Sandvik.Foto: Sandvik.

Sandvik overleverte ny borerigg-modell til Implenia

Denne uken ankom Sandviksnye én-boms borerigg DT912D Implenia Norges tunnelsikringsprosjekt i Fykantunnelen i Glomfjord.

– Denne riggen har vi god tro på vil gi oss økt kapasitet på boring. I tillegg til å produsere på egne prosjekter satser viogså på å leieriggen ut eksternt til andre entreprenører, sier maskinsjef Knut W. Thoresen i Implenia Norge i en pressemelding fra Sandvik.

Implenia Norge sendte før jul et team til Sandviks produksjonsfabrikk i Tampere i Finland for å få opplæring av boreriggprodusentens tekniske medarbeidere. Teamet ble ledet av maskinavdelingen og besto avoperatører fra tunnelproduksjonen. Implenia lærte om bruk og vedlikehold, og fikkogså teste den nye maskinen i testgruven på fabrikkområdet. Framover skal Implenias medarbeidere på prosjektet også gjennomgå opplæring, slik at alle skiftene har vært gjennom det same, skriver Sandvik.

Sandvik DT912D er en flyttbar dieselhydraulisk rigg med høy rekkevidde og medAir Mist (tåkespyling). Riggen har én bom og veier 23 tonn. Den er konstruert for hurtig og nøyaktig tunnelbygging og er tilpasset boring av tunneler fra 12 til 125 kvadratmeter tverrsnitt, melder Sandvik.

– Det er spennende å setteden første maskinen av denne modellen ut i live, og vi gleder oss til å høre tilbakemeldingene fra jobben iGlomfjord, sier Åge Nessestrand i Sandvik.

– Tilbakemeldingene fra den første dagen er kun positive, vi har boret 120 boltehull og riggen har fungert utmerket hele første dagen. Høy borsynk gir god produksjon. Operatørene opplever dette som en enkel rigg å bruke, samtidig har den alle de funksjoner som kreves for å kunne utføre disse jobbene,tilføyer han.

Implenia Norge satser i Nord-Norge, og har store ambisjoner også i denne regionen.

– Vi har økt aktivitet gjennom flere langvarige og viktige rehabiliteringsjobber både på tunneler og ferjekaier i Nord-Norge, og vi investerer videre med både utstyr og flere prosjekter i regionen.

Tradisjonelt har vi i region nord jobbet mest med fjellsikring og tunnelsikring, men medferjekaiene og stadig mer anleggsarbeid i tunnelene vil vi satsemer på egne ressurser innen betong-og anleggsarbeid, sier Bård Kristian Flore, direktør for region nord i Implenia Norge.