Prosjektdirektør i Follobanen Per David Borenstein, anskaffelsesleder Jan Vormeland og representanter fra Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR dro onsdag kveld til Roma møte den italienske entreprenørens ledelse.
Borenstein svarer slik på spørsmål om han er blitt mer beroliget eller mer bekymret etter å ha møtt Condotte-ledelsen:
– Vi fikk en gjennomgang av situasjonen, og nå drar vi hjem og ser videre på hva vi skal jobbe med. Vi jobber med den planen som er beskrevet i den redegjørelsen som er sendt ut til media, sier Per David Borenstein til Byggeindustrien.
– Hvor mange møter hadde dere i Italia?
– Det ønsker jeg ikke å kommentere. Jeg ber om forståelse for at vi ikke kan gå i detaljer, sier Borenstein.
Konkursbeskyttelse
Bane NOR og Follobanen sendte fredag ut en pressemelding med informasjon fra møtene med den konkurstruede entreprenøren.
Der opplyser de at Condotte har valgt å begjære konkursbeskyttelse for retten i Roma den 8. januar 2018. Denne er ennå ikke behandlet av domstolen.
Dersom konkursbeskyttelsen godkjennes, vil den sikre at den italienske entreprenørens forhandlinger med bankene som finansierer Condotte-konsernet kan pågå uforstyrret i en periode for inntil 120 dager.
«Condotte har også informert Bane NOR at når finansieringen er på plass vil utestående betalinger fra før 8. januar bli betalt i sin helhet. Condotte ønsker gjennom dette å sikre videre drift i prosjektene i henhold til de inngåtte avtaler med Bane NOR», skriver Bane NOR i meldingen.
Møter med underleverandører i neste uke
Follobaneprosjektets prosjektdirektør Per David Borenstein understreket samtidig at Bane NOR følger situasjonen svært nøye og har løpende dialog både med Condotte og underleverandører.
– Vi ser at det er progresjon, men det er for tidlig å si noe utover det om det endelige resultatet. Bane NOR har startet og vil fortsette med individuelle møter med underleverandører i løpet av neste uke, sier prosjektdirektør i Follobanen, Per David Borenstein i meldingen som Bane NOR har sendt ut.
Videre skriver Bane NORs at deres hovedinteresse er å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet, og i den forbindelse vil de forbeholde seg retten til å ta i bruk de rettigheter man har i kontraktene inngått med Condotte, dersom behovet for dette aktualiserer seg.
- Nøkkelord
- Bane NOR
- Follobanen