Det kommer frem i en tilsynsrapport og en tilhørende pressemelding fra Vegtilsynet torsdag.
Les hele tilsynsrapporten her.
Målet med tilsynet var, ifølge meldingen, å undersøke om Statens vegvesen Region vest ivaretar sikkerheten for trafikantene ved arbeid i tunneler.
Oppgraderingsprosjektene i Gudvangatunnelen, Fretheimtunnelen, Onstadtunnelen, Bømlafjordtunnelen og Lyderhorntunnelen ble undersøkt, blant annet ved inspeksjoner av arbeidsvarsling.
Alvorlige feil
Vegtilsynet undersøkte om det ble gjort en vurdering av risikoen for trafikantene, og om arbeidsvarslingen var i samsvar med krav. I tillegg ble det undersøkt om regionen har et styringssystem som sikrer at arbeidsvarslingen blir kontrollert og fulgt opp.
Til tross for at regionen, ifølge pressemeldingen, har iverksatt flere tiltak for å bedre arbeidsvarslingen, fant Vegtilsynet alvorlige feil i fire av de fem undersøkte prosjektene:
- Regionen har ikke utført risikovurderinger som avdekker alle farlige forhold for trafikantene som følge av tunnelarbeidet
- Regionen har ikke sikret at det i arbeidet med arbeidsvarslingsplan er utført risikovurderinger som avdekker alle farlige forhold for trafikantene
- Regionen sikrer ikke at risiko som er påpekt i den overordnede risikovurderingen, blir ivaretatt i risikovurderingen for arbeidsvarslingsplanene
- Regionen ivaretar ikke sikkerheten til trafikantene godt nok når det pågår arbeid i tunnel
- Regionen har ikke i tilstrekkelig grad påsett at arbeidsvarslingen er relevant for det arbeidet som utføres og at arbeidsvarslingsplanen følges
- Regionen har ikke et styringssystem som sikrer tilstrekkelig informasjon til å vurdere og iverksette tiltak for kontinuerlig forbedring når det gjelder arbeidsvarsling
Vegtilsynet skriver dog i sin rapport og tilhørende pressemelding at ledebil er brukt i samsvar med krav.
Følger opp
Seksjonsleder Anders Sæternes i Ferje- og forvaltningsseksjonen i Region vest, som har regionalt fagansvar for arbeidsvarsling, sier til Byggeindustrien at de mottok Vegtilsynets tilsynsrapport like før jul, og jobber med å svare på funnene.
– Vi skal komme med vårt tilsvar innen åttende februar, og før vi har konklusjonene til dette svaret, er det vanskelig å gi noen kommentarer til tilsynsrapporten. Vi følger selvfølgelig dette opp, og vi er omtrent halvveis i arbeidet med å utforme svaret vårt, sier han.
- Nøkkelord
- Tunnel
- Anlegg
- Statens vegvesen