Store økonomiske problemer hos Condotte kan gi Bane NOR omfattende utfordringer

Den italienske entreprenørkjempen Società Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A (Condotte) skal være i alvorlige økonomiske problemer. Lykkes de ikke i sin prosess med å redde selskapet havner Follobaneprosjektet i en meget utfordrende situasjon.

Condotte har gjennom den senere tiden hatt en meget anstrengt økonomi. I sommer fortalte Byggeindustrien om flere av Condottes underentreprenører på Follobanen som ikke fikk betaling – og det ble stans i deler av arbeidene. Denne stansen var alvorlig nok for byggherre Bane NOR – men man fikk da situasjonen under såpass god kontroll at arbeidene kunne fortsette – og underentreprenørene fikk etter hvert betalt. Man ble fortalt at den akutte økonomiske situasjonen var løst. Nå kommer det frem opplysninger som tyder på at situasjonen slett ikke har vært løst – og de økonomiske problemene for den familieeide giganten skal være alvorlige.

Saken om de økonomiske problemene blir omtalt i flere italienske aviser – og entreprenøren skal nå være i en såkalt rekonstruksjonsprosess. Dette skal være en domstolsstyrt prosess som selskap som er insolvente eller i en økonomisk krisesituasjon kan benytte seg av. Dette er opplysninger vi har fått bekreftet via den danske kammeradvokaten, som onsdag kom med en rapport tilknyttet det danske bruprosjektet Storstrømsbroen. Condotte deltar her i et konsortium som er innstilt til å gjennomføre prosjektet. Signeringen ble mot slutten av fjoråret satt på vent av den danske transport-, bygnings- og boligministeren Ole Birk Olesen med bakgrunn i en forestående italiensk korrupsjonsrettsak som involverte to av selskapene i konsortiet. I en rapport som ble bestilt av den den danske transportministeren går det frem at den danske kammeradvokaten mener at korrupsjonssaken i Italia slik den foreligger nå, ikke vil være et problem for italienerne i Danmark. Men det kommer også frem at Condotte er i alvorlige økonomiske problemer.

Danskene har foreløpig ikke signert brukontrakten – men i Norge har Condotte altså jobber for over tre milliarder kroner på gang på Follobanen. De er i ferd med å utføre EPC-kontrakten Civil Oslo S til cirka to milliarder kroner og EPC drill & split-kontrakten på 1,2 milliarder kroner for Follobaneprosjektet. Om Condottes problemer skulle medføre midlertidige konsekvenser for fremdriften på prosjektet, vil Bane NOR kunne få en betydelig utfordring i fanget. Skulle selskapet gå over ende, noe som det nå helt klart kan gjøre, blir problemene langt større.

Sist Condotte hadde akutte økonomiske problemer kom Condotte-ledelsen til Norge for å informere og berolige byggherren. Nå har flere sentrale personer i den norske statlige byggherren dratt til Roma for å få nærmere informasjon rundt situasjonen. Foreløpig er ledelsen i Bane NOR sparsomme med opplysninger - men det kommer frem at situasjonen er «under nærmere avklaring». Dette understreker alvorlighetsgraden i det som nå skjer. Torsdagen vil nok bringe noen avklaringer rundt konsekvensene av de økonomiske utfordringene – på kort sikt. Sannsynligvis må vi vente noe lenger rundt hva dette vil medføre noe frem i tid. Italienerne kan med sine samarbeidspartnere komme frem til en løsning, men vi har også eksempler på at slike prosesser ikke fører frem - og selskaper går overende. Og når ting først begynner å rulle i slike saker, kan det gå fort.

Skulle man ikke klare å finne en løsning på likviditetskrisen, som i realiteten skal ha vedvart siden i fjor sommer, får Follobaneprosjektet store utfordringer både når det gjelder tid og penger. Mens finansielle utfordringer kan skape forsinkelser og problemer med underentreprenører, vil en konkurs kunne føre til en lengre stans på de to EPC-kontraktene. Arbeidene vil stoppe opp, og det er slett ikke gjort i en håndvending for Follobaneprosjektet å få inn nye aktører til å fortsette arbeidene. Selv om det kan tas i bruk en ekspressgjennomføring av ny kontraktsinngåelse ved spesielle tilfeller, vil dette ta tid – og det er kompliserte arbeider som skal gjennomføres.

Mange husker helt sikkert konkursen i østerrikske Alpine Bau på E6 Fellesprosjektet ved Mjøsa. Denne konkursen skapte store utfordringer for byggherren. Man fikk her til en løsning der både Hæhre og Veidekke relativt raskt trådte inn for å gjennomføre viktige forfallende arbeider – før Hæhre Entreprenør etter noe tid signerte kontrakten for å fullføre arbeidene på denne kontrakten. Konkursen medførte en kraftig forsinket åpning av den ene parsellen– og rundt 500 millioner ekstra kroner i kostnader. For Follobanen vil en slik utfordring definitivt også meget stor. Selv om man skulle få inn en ny aktør til å utføre jobben, vil det bli forsinkelser. Og på et jernbaneprosjekt som dette er det ikke slik at man kan åpne deler av prosjektet og usette en del av prosjektet til senere. Samtidig vil det selvsagt også medføre store ekstrautgifter. Vi snakker tross alt her om to kontrakter til en samlet verdi av 3,2 milliarder kroner.

EPC Civil Oslo S har på flere måter vært en utfordrende parsell for Bane NOR på Follobaneprosjektet. Først avlyste Bane NOR (da Jernbaneverket) tilbudskonkurransen om Follobanens innføring til Oslo S på grunn av manglende konkurranse – noe som vakte sterke reaksjoner fra konstellasjonen Skanska Norge AS og Ed. Zublin (Tyskland), som sto igjen som eneste tilbyder. Deretter ble jobben lyst ut på ny, og Condotte ble foretrukket som kontraktspart. Deretter valgte Skanska å gå til retten ettersom de mente at Bane NOR skulle avvist Condottes tilbud på Oslo S-parsellen. Skanska vant frem med kravet om positiv kontraktsinteresse, og ble i Oslo tingrett tilkjent 305 millioner kroner samt saksomkostninger på i underkant av 1,6 millioner kroner. Senere anket Bane NOR denne dommen til Borgarting lagmannsrett - hvor saken ennå ikke er behandlet. Deretter kom Condottes betalingsproblemer som medførte stopp i deler av arbeidet i fjor sommer – og nå står entreprenøren altså på ny foran store økonomiske utfordringer. Siste del av historien i denne saken er ikke sagt. De nærmeste dagene, eventuelt ukene, vil bli avgjørende for de to parsellenes fremdrift.