En tunnel som skal frakte vann fra fjellene i Tibet til Taklimakanørkenen i den kinesiske Xinjiang-provinsen blir rundt 1.000 kilometer lang. Illustrasjon: Google Maps

Kina vil bygge 1.000 kilometer lang tunnel

For å bevise at en 1.000 kilometer lang vanntunnel fra Tibet til Taklimakan i Kina er mulig, foreslås et demoprosjekt som er mer enn fire ganger lengre enn verdens lengste tunnel i dag.

En 1.000 kilometer lang vanntunnel fra Tibet til Taklimakanørkenen i den kinesiske Xinjiang-provinsen skal etter planen skape en oase i det i dag knusktørre området ved hjelp fra vann fra Yarlung Tsangpo-elva, som blant annet ender opp i elva Ganges i India.

Det skriver den kinesiske nettavisen South China Morning Post i en artikkel.

Jordskjelvløsning

En sentral utfordring for tunnelen er at det tibetanske platået er et aktivt jordskjelvområde, og en vanntunnel må kunne overleve store krefter. Løsningen som de kinesiske ingeniørene ser ut til å være på vei mot, er inspirert av T-banevogner, med rigide rør knyttet sammen med elastiske ledd i spesielt utsatte områder. Fleksibiliteten skal, ifølge kinesiske ingeniører, gi vanntunnelen bedre sjanser i tilfelle jordskjelv.

For å teste denne teknologien er et mindre vannforflytningsprosjekt foreslått i Yunnan-provinsen. Testprosjektet blir alene en tunnel som vil slå alle rekorder. Den lengste tunnelen i verden i dag er den 137 kilometer lange Delaware-akvedukten i USA. Yunnan-tunnelen blir 600 kilometer, mer enn fire ganger så lang.

– Dette er et demonstrasjonsprosjekt som vil vise at vi har hjernen, musklene og verktøyene til å bygge superlange tunneler i farlige områder, uttaler Zhang Chuanqing ved institutt for stein- og jordmekanikk i det kinesiske vitenskapsakademiet overfor South China Morning Post.

100 milliarder kroner

Yunnan-tunnelen skal ta åtte år å bygge, og vil koste 78 milliarder kinesiske yuan, eller i underkant av 100 milliarder norske kroner. Tunnelen skal, ifølge planen, frakte mer enn tre milliarder tonn vann hvert år fra nordvest i Yuannan til provinsens tørre sentrum.

Den planlagte supertunnelen fra Tibet til Taklimakanørkenen skal frakte mer enn tre ganger så mye vann om gangen, og et estimat setter prisen på én milliard yuan for hver av de 1.000 kilometerne med tunnel