Illustrasjon: Statens vegvesen

Vegvesenet utreder innfartsårer til Tromsø

Statens vegvesen skal, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, utrede hvordan innfartsårene til Tromsø kan gi best mulig utvikling for regionen i framtiden.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding fredag.

Hele området fra Senja og Sørreisa til Lyngen og Kåfjord omfattes av utredningen, som skal være ferdig i 2019. Viktige tema er, ifølge pressemeldingen, å kartlegge samfunnets behov, slik som arbeidspendling, godstransport, reiseliv og øvrige næringsbehov, samt å vurdere mulige løsninger. På bakgrunn av dette vil Statens vegvesen komme med sine anbefalinger om hva slags tiltak som bør gjennomføres. Også hurtigbåtrutene inn til Tromsø er en del av utredningen, skriver de.

Henter innspill

Mandag 8. januar har Statens vegvesen invitert representanter for de 16 kommunene, fylkeskommunen og regionråd som berøres av utredningen til det første møtet for å få innspill til arbeidet.

Selve byområdet i Tromsø er ikke en del av utredningen, presiserer Vegvesenet i pressemeldingen.’

Planer for byområdet en del av Tenk Tromsø-prosjektet.

Utredningen berører heller ikke vedtatte planer for E8 gjennom Ramfjorden, skriver Vegvesenet.

– I den nye utredningen trekker vi en større sirkel rundt Tromsø. Det er mange utfordringer og ønsker både for riksveiene og fylkesveiene. Den nye utredningen skal finne ut hvilke muligheter vi har, og hvor behovene er størst, sier strategisjef Unni M. Gifstad i Statens vegvesen i Region nord.

Fire hovedruter

Det er Samferdselsdepartementet som har bedt Statens vegvesen om å lage konseptvalgutredningen (KVU) for Tromsø-regionen. KVUen skal peke på prinsipielle løsninger i et tidsperspektiv på 30-40 år. Utenom E8 i Ramfjorden og tiltak i Tromsø sentrum, ligger det ikke penger inne til større investeringer i området verken i Nasjonal transportplan eller Region transportplan i perioden fram til 2029.

Statens vegvesen har definert fire hovedruter inn til Tromsø – fra Nordkjosbotn, fra Buktamoen via Senja, fra Olsborg via Malangseidet og fra Olderdalen via Ullsfjord. I tillegg er E6-strekningen mellom Buktamoen og Olderfjord en del av utredningen. Også hurtigbåtrutene fra Skjervøy og Finnsnes skal vurderes, heter det i pressemeldingen.