Hovedentreprenør Veidekke har samarbeidet tett med M3 Anlegg under byggingen av rv. 80 Bodøtunnelen. Nå er underentreprenøren med en kontrakt på 100-millioner kroner konkurs. Arkivfoto: Anne-Beth Jensen.

Veidekke og AF rammes av M3 Anlegg-konkursen

Veidekke og AF Anlegg er blant aktørene som har store pågående kontrakter med konkursrammede M3 Anlegg. Ved Bypakke Bodø hadde anleggsentreprenøren kontrakter til en verdi av 500 millioner kroner.

Torsdag kveld kom meldingen om at M3 Anlegg i Bodø er konkurs og at 180 personer dermed mister jobben. I meldingen fra selskapet, som er undertegnet styreleder Christer Johnsen, står det at M3 Anlegg har vært i en utfordrende økonomisk situasjon i 2017, og han peker på at det i store samferdselsprosjekter i Bodø og Stavanger, hvor M3 Anlegg er underentreprenør til store riksentreprenører, går betydelig dårligere enn tidligere rapportert fra prosjektene.

Prosjektene styrelederen i M3 Anlegg sikter til er underentreprisekontraktene selskapet har med Veidekke og AF Anlegg ved henholdsvis riksvei 80 Bodøtunnelen og riksvei 13 Ryfylketunnelen.

– Alltid trist

Kontrakten M3 Anlegg har med Veidekke ved Bodøtunnelen omfatter alt av dagsonearbeider, og har en verdi på drøyt 100 millioner kroner. Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke kan foreløpig ikke si noe konkret om hvilke konsekvenser konkursen får for prosjektet.

– Det er alltid veldig trist å høre at en stor aktør i bransjen sliter så tungt at de må gå til det skrittet å slå seg konkurs. Det er for tidlig å si noe om hvilke konsekvenser konkursen får for kontrakten vi har med M3 Anlegg ved Bodøtunnelen. Det er både økonomiske og juridiske forhold som må avklares, og før vi har gått gjennom alt, kan vi ikke si noe mer konkret om for eksempel hva konkursen betyr for fremdriften i prosjektet, sier Dieset til Byggeindustrien.

– M3 Anlegg er en stor og viktig underentreprenør for oss i dette konkrete prosjektet, men dette må vi bare løse. Nå gjelder det å finne ut hvilke muligheter vi har fremover, fortsetter han.

Påvirker ikke fristene

Ved Ryfylketunnelen har M3 Anlegg hatt ansvaret for diverse grunn- og veiarbeider i forbindelse med AF Anleggs såkalte E03-entreprise. Nå må prosjektet kaste seg rundt og finne alternativer.

– Konkursen er veldig kjedelig for både M3 Anlegg og dem som påvirkes. For AFs kontrakt på Ryfast er konsekvensen at arbeidene som M3 Anlegg skulle utføre for oss i underentreprise må fullføres av konkursboet, med AFs egne ressurser eller av en ny underentreprenør. Slik vi vurderer det nå vil ikke denne konkursen påvirke ferdigstillelse innen fristene vi har i kontrakten vår med Statens vegvesen, sier direktør Ivar Galaaen i AF Anlegg.

Jobber med å få oversikt

M3 Anlegg har også en stor hovedentreprisekontrakt med Statens vegvesen i forbindelse med utbyggingen av veistrekningen Bodøelv – Thallekrysset. Kontrakten, som er selskapets største noen sinne, omfatter både veibygging, konstruksjoner og VA, og har en verdi på 387 millioner kroner. I likhet med Bodøtunnelen, er også dette prosjektet en del av veiutbyggingsprosjektet Bypakke Bodø.

Odd Inge Bardal, prosjektleder Bypakke Bodø i Statens vegvesen, sier til Byggeindustrien at det er under ett døgn siden de fikk beskjeden om konkursen og at de fortsatt jobber med å få oversikt over situasjonen og hvilke regler som gjelder når selskap går konkurs.

– Hvilke konsekvenser dette får er det umulig for oss å si noe om enda. Det skal nå opprettes et bostyre som vi må forholde oss til. Det er med andre ord ikke bare opp til oss hvordan dette går videre og vi vet heller ikke med sikkerhet hva konkursen fører med seg i forhold til selskapet. Vi er med andre ord litt i «vakuum» i forhold til informasjon og der vil sannsynligvis være noen dager frem til et bostyre er på plass, sier Bardal.