Illustrasjonsfoto: Bo Mathisen.

Entreprenørene fortviler - vet ingenting om avlyste kontrakter

EBA og entreprenørene har fortsatt ikke fått noe informasjon om hva som skjer med drift- og vedlikeholdskontraktene som Statens vegvesen avlyste før jul. – Det haster virkelig med å få ut disse konkurransegrunnlagene, sier Arne Aakre i EBA.

I begynnelsen av desember kom Byggeindustrien med nyheten om at Statens vegvesen måtte avlyse en rekke konkurranser fordi det fortsatt er uklarheter rundt hva som skjer med drift- og vedlikeholdskontraktene når regionreformen trer i kraft. 1. januar 2020.

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen uttalte da at det var nødvendig å avlyse konkurransene fordi de trenger mer tid på å gjøre justeringer og vurderinger slik at kontraktene som kommer ut er best mulig forberedt på overgangen til regionreformen. Hun kunne si lite om når konkurransene kommer ut igjen i markedet og eventuelt hvilke korrigeringer som vil bli gjort med kontraktene, men lovet mer konkret informasjon før jul.

Intet nytt å melde

En uke ut i det nye året jobber Statens vegvesen fortsatt iherdig med å finne løsninger på hva som skjer med drift- og vedlikeholdskontraktene som ble avlyst, og hvilke konsekvenser overgangen til regionreformen får for pågående kontrakter.

– Vi har dessverre ikke mer nytt å melde enda. Vi må nok påregne at det går et stykke ut i neste uke før vi får en beslutning på plass, skriver Sandvin i en SMS til Byggeindustrien.

Har ikke hørt noe

Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, bekrefter at de foreløpig ikke har fått noe informasjon fra Statens vegvesen rundt hva som skjer med de avlyste drift- og vedlikeholdskontraktene som har oppstart 1. september 2018. Han understreker at det haster med å få ut konkurransegrunnlagene.

– EBA er på vegne av medlemmene oppriktig bekymret over situasjonen. Kontraktene kom ut i desember, men konkurransene ble avlyst og verken EBA eller entreprenørene har fått noe informasjon fra Statens vegvesen om når kontraktene vil komme ut, om det vil bli opsjoner, eller hva som vil bli konsekvenser etter at regionreformen trer i kraft i 2020. Vi vet heller ikke noe om når vi vil få informasjon, fortviler Aakre.

Uheldig

Han minner om at entreprenørene har rigget seg for å kalkulere kontrakter, og at perioden som er satt av snart er over.

– Hvis kontraktene kommer ut vil det bli en kort opphandlingsperiode, og det er selvsagt uheldig. Det vil favorisere de som har kontrakten i dag, og påvirke konkurransen, hevder Aakre.

Store penger

EBAs avdelingsleder for vei og bane fremhever også at dette handler om store penger og Aakre understreker viktigheten av at entreprenørene må ha tid til å gjøre en grundig jobb med kalkulasjon.

– Det er viktig at det er kvalitet i tilbudene. Ingen av entreprenørene har råd til å gjøre feil i kalkulasjonen. De må også ha tid til å rigge en kontrakt i forhold til å ansette medarbeidere med rett kompetanse og skaffe utstyr. Det er krav om siste generasjon euroklasse på maskiner, og det er allerede kort tid for å kunne få bestilt utstyr, sier Aakre.