Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes forbund, Julie Brodtkorb, gikk hardt ut mot både Telenor og Geomatikk AS i et innlegg i Finansavisen. Foto: Madeleine Bergheim

MEF-Brodtkorb hardt ut mot Telenor og Geomatikk – frykter «monopol-syke» svekker beredskap

MEF-leder Julie Brodtkorb mener påvisning av kabler og ledninger i bakkenettet preges av monopol-tilstander og frykter at beredskapen svekkes. - Alvorlige påstånder som vi ikke kan la stå uimotsagt, svarer Telenor.

– Jeg har ikke vært på besøk i et eneste fylke etter at jeg ble MEF-leder uten at dette har kommet opp som et tema, sier administrerende direktør i MEF, Julie Brodtkorb til Byggeindustrien.

Temaet hun snakker om er påvisning av kabler og ledninger i bakken.

Når en gravemaskin skal grave i grunnen er det nemlig livsviktig at gravemaskinføreren har informasjon om hva som ligger i grunnen slik at telefonledninger og andre kabler ikke blir kuttet.

I et debattinnlegg i torsdagens Finansavisen gyver Brodtkorb løs på det hun kaller tendenser til monopol-syke hos netteier Telenor og Geomatikk AS, et privat selskap som skal beskytte nedgravd infrastruktur.

I innlegget skriver Julie Brodtkorb:

«Nå ser vi tendenser til at Telenor - tuftet på den gamle monopolisten Televerket - er i ferd med å utvikle nye tendenser til monopolsyke. Det rammer bakkenettet og alle som har behov for å grave for å fornye og skape mer infrastruktur i vårt felles ledningsnett.»

Videre skriver hun:

«Monopoler på sitt beste kan i noen få, begrensede tilfeller være til å leve med. Men monopolene må aldri få bestemme sine egne spilleregler. Da fordyrer de og gjør samfunnet ineffektivt. I verste fall kan de også svekke vår beredskap», skriver Brodtkorb og etterlyser en offentlig ordning samtidig som hun retter skyts mot både Geomatikk AS og Telenor.

Innlegget kan du lese i sin helhet på Maskinentreprenørens forbund sine nettsider.
 «Vi mener det er naturlig at oversikten over hva som finnes i grunnen av viktige kabler og ledninger ligger hos en offentlig aktør. Denne informasjonen har også stor sikkerhetsmessig verdi. I dag ligger denne informasjonen hos et privat selskap dannet av Telenor kalt Geomatikk», skriver Brodtkorb.

Telenor: - Feil fra Brodtkorb

Kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri i Telenor.

I Telenor Norge mener de MEF-lederen i innlegget gir inntrykk av at Telenor er på eiersiden i Geomatikk.

- Det er feil. Telenor har ingen eierinteresser i Geomatikk. Geomatikk utfører en tjeneste for påvisning av kabler med det eneste formålet å unngå skader på infrastruktur. Denne tjenesten kjøper Telenor i likhet med et stort antall andre infrastruktureiere i Norge, opplyser kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, Torild Uribarri i en e-post til Byggeindustrien.

Overfor Byggeindustrien utyper Brodtkorb hvorfor hun trekker linjer mellom Telenor og Geomatikk:

– Geomatikk kom ut av det gamle Televerket og Telenor. Resultatet er et selskap som har fått totalmonopol, og det gjør som regel at man blir innmari arrogant. Vi har endt opp med dyre priser og dårlig kundepleie, sier Julie Brodtkorb.

I innlegget underbygger hun monopol-påstandene sine slik:

«Det er heller ikke mulig å skape en konkurrent til Geomatikk, da de er de eneste som har tilgang på kartmaterialet over hvor kablene ligger», skriver hun.

- Må betale for feil opplysninger

Hun mener dessuten selskapet opptrer arrogant. Overfor Byggeindustrien hevder Brodtkorb at det er flere eksempler på saker som har endt opp i forliksrådet etter at entreprenører har betalt Geomatikk for å få påvist kabler, men at feil opplysninger har ført til at man har gravd over ledninger i grunnen.

– Likevel må de betale for tjenesten, selv om kartet de fikk var feil. Enda verre blir det når Geomatikk i tillegg tar seg betalt for det telefonnummeret entreprenørene må ringe for å si fra om feilen, sier Brodtkorb.

– Men er det sikkert at kvaliteten blir bedre om det offentlige får ansvaret? Dette handler jo også om kapasitet.

– Om ansvaret legges til Kartverket, så vet vi i alle fall at det er offentlige myndigheter som har ansvar for kvaliteten på det som leveres. Da har vi også et departement som til syvende og sist sitter med ansvaret.

Telenor: Sikkerhet er hovedprioritet

I Telenor mener de innlegget til Brodtkorb og MEF inneholder anklager som de ikke kan la stå uimotsagt.

I tillegg til å blankt avvise at de har eierinteresser i selskapet, understreker Telenor at sikkerhet og beredskap er deres hovedprioritet.

- Telenor har over 150.000 kilometer kabler i bakken, og som Brodtkorb understreker er sikkerheten og samfunnets beredskap avhengig av færrest mulig skader på denne kritiske infrastrukturen. Her kan ikke Telenor være mer enig og er bekymret for antall skader på kabler i forbindelse med uaktsom graving. Telenor har i mange år aktivt arbeidet for å minimere og forebygge skader på egen infrastruktur, ifølge Uribarri.

- Har hatt god og konstruktiv dialog

Hun legger til at Telenor har i flere måneder dialog med MEF rundt kvaliteten på gravemeldingstjenesten etter ønske fra nettopp MEF.

Telenor beskriver denne dialogen som god og konstruktiv og at de sammen med  Geomatikk og MEF allerede er blitt enige om flere forbedringstiltak for økt forutsigbarhet for MEF.

Uribarri understreker også at det ikke er noe i veien for at noen kan starte opp som konkurrenter til Geomatikk AS, så lenge de strenge sikkerhetskravene som stilles til infrastruktureiere følges.

Geomatikk AS: - Markedsledere, ikke monopolister

Administrerende direktør Tore Blekastad i Geomatikk AS. Foto: Geomatikk.no

Geomatikk AS mener MEF og Julie Brodtkorb har misforstått eller i verste fall villeder når hun kaller Geomatikk for monopolister.

Geomatikk sier i likhet med Telenor at de har sikkerhet og beredskap som øverste prioritet. De er også forundret over at MEF ønsker en offentlig løsning på gravemeldingstjenesten.

- Vi er overrasket over at Julie Brodtkorb og MEF argumenterer for et statlig monopol på gravemeldingstjenesten. Dette tror vi ville bidra til mindre innovasjon og utvikling, dårligere tjenester, og en skyhøy regning for norske skattebetalere. Videre hevder Brodtkorb at Geomatikk er monopolist. Dette er i beste fall en misforståelse, i verste fall en bevisst villedelse. Geomatikk konkurrerer med andre private aktører om å levere tjenester til eiere av infrastruktur, der vi utfører oppgaver på deres vegne. Vi har vunnet og vi har tapt kontrakter. Vi er markedsledere, men ikke monopolister, skriver administrerende direktør Tore Blekastad i en e-post til Byggeindustrien.

Han kjenner seg ikke igjen i Julie Brodtkorbs påstander om at selskapet ofte leverer med dårlig kvalitet og med lite kundevennlig holdning, og at entreprenører gang på gang betaler for kart og kabelpåvisninger som viser seg ikke å stemme.

- Vi er overrasket over at Brodtkorb kommer med disse kommentarene. Geomatikk har 110.000 påvisninger i året, og andelen klager er svært lav. Geomatikk behandlet på vegne av våre kunder gravemeldinger der vi vurderte om lag 110.000 henvendelser med 370.000 vurderinger av ulik infrastruktur i området der det skulle graves (mange saker har flere). Av disse ble det meldt om lag 950 tilfeller av skade som skyldes feil i kartverk, altså 0,3 % av tilfellene, skriver Blekastad og viser samtidig til at statistikk fra Geomatikk viser at de fleste graveskadene de håndterer skyldes feil fra entreprenør.

- Det hevdes dessuten at Geomatikk er de eneste som har tilgang til kartverket, og det gis et inntrykk av at vi er ansvarlige for kvaliteten i dokumentasjonen. Det er heller ikke riktig. De enkelte netteierne eier og forvalter selv dokumentasjonen av egen infrastruktur, og styrer tilgangen til denne. Geomatikk benytter dokumentasjonen for å påvise infrastruktur på netteierens vegne. MEF har også i samarbeid med Geomatikk og netteiere bidratt i arbeidet med å forbedre rutiner for å melde tilfeller av feil i dokumentasjon tilbake netteiere. Dette er bra for alle parter, skriver Blekastad.

- MEF er ifølge innlegget bekymret over at feil påvisning og innrapportering av feil på kart ikke følges opp, hva er din kommentar til det?

- Dette er nok en gang misvisende fra Brodtkorb. Geomatikk følger opp alle tilbakemeldinger i tråd med våre avtaler med ulike kunder, svarer Bkleastad.

- Hvor mange klager på feil i utlevert informasjon fra dere fikk dere i 2017?

- Vi har i 2017 behandlet mer enn 110.000 gravemeldinger og har mottatt under 200 klager på faktura grunnet feil i dokumentasjon. Det er altså om lag 0,2 % av gravemeldingene har slike klager. Andelen som klager er altså svært lav. Det er derfor vanskelig å forstå hva Brodtkorb sikter til når hun påstår dette.

- Hvor mange av disse ble fulgt opp og hvor raskt følges de opp?

- Geomatikk følger opp alle klager raskt. Klager tas alvorlig. Saksbehandlingstid avhenger av saken og dens natur, men snitt behandlingstid er under to uker. Om lag halvparten av klager knyttet til betaling etterkommes. Vi er avhengig av et godt forhold til våre kunder, slik at vi velges som foretrukken leverandør. Dette er på samme måte som et hvert annet konkurransedrevet marked, svarer Blekastad.