Elgskauåstunnelen i Røyken kommune skal være ferdig utbedret i løpet av november 2018. Foto: Statens vegvesen

One Nordic signerte for tunnelprosjekter i Buskerud

Statens vegvesen Region sør signerte kontrakt med firmaet One Nordic Kraftmontasje AS om rehabilitering av tre tunneler på riksvei 23 i Buskerud.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding på sine nettsider.

Prosjektleder Tor Elling Kjersem (bak, til venstre) og administrerende direktør Oddgeir Anundsen (foran, til venstre) i One Nordic Kraftmontasje, her sammen med byggeleder Helge Thorsby (bak, til høyre) og prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegvesen Region sør. Foto: Statens vegvesen

One Nordic Kraftmontasje fra Vestnes i Møre og Romsdal skal det neste drøye halvåret rehabilitere tre tunneler på riksvei 23 i henholdsvis Røyken og Hurum kommuner i Buskerud.

Kontrakten er på 78,8 millioner kroner før merverdiavgift, og omfatter hovedsakelig elektroarbeider i Elgskauåstunnelen, Stampleinåstunnelen og Merraskottunnelen.

Førstnevnte tunnel er på 2,6 kilometer og ligger i Røyken kommune. Stampleinåstunnelen og Merraskottunnelen er på henholdsvis 400 og 600 meter og ligger ved Sætre i Hurum kommune, skriver Vegvesenet.

Elektorarbeidene og øvrige arbeider inne i tunnelene skal, ifølge pressemeldingen, kun foregå på kvelds- og nattetid mellom klokken syv om kvelden og klokken seks om morgenen. Når arbeidene er i gang i løpet av februar, vil det fram imot april også utføres en del arbeid utenfor tunnelene. Disse vil pågå på dagtid og i liten grad berøre trafikken, skriver Vegvesenet.

Fra april og fram til oktober blir det omfattende tunnelarbeider, som gjør at riksveien stenges, og trafikken blir ledet på det lokale fylkesveinettet via Åros og Sætre på kvelds- og nattetid.

Kontrakten forutsetter imidlertid at arbeidene med de to første tunnelene i Hurum skal være ferdig til sommerferien. Elgskauåstunnelen i Røyken vil være ferdig utbedret i løpet av november 2018, heter det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.