Området hvor arbeidene nå er i gang. Innslaget til transporttunnelene kommer til venstre for den hvite traileren på bildet. Foto: Statens vegvesen

Første Rogfast-salven avfyrt

Torsdag klokken 12 ble den første salven i det gigantiske Rogsfast-prosjektet avfyrt i Arsvågen.

Dermed er byggingen av prosjektet, og samtidig ferjefri E39-utbyggingen, i gang på Vestlandet.

Det var statssekretær Knut Morten Johansen i Samferdselsdepartementet som fikk æren av å fyre av den første salva.

Det er NCC og Vassbakk &Stol som står de første arbeidene i storprosjektet.

I første omgang er det forskjæringen som nå skal sprenges ut.

– Det er godt å komme i gang. Det har vært en lang periode med planlegging, og nå er vi ved et veiskille, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen til NRK.

Kontrakten er en totalentreprise der NCC/Vassbakk & Stol skal prosjektere og drive en to kilometer lang sidetunnel fra Arsvågen i Bokn kommune, ikke langt fra nordre ende av selve hovedtunnelen. Sidetunnelen som er i to løp, skal benyttes til massetransport under bygging av hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast åpner.

Kontrakten omfatter også opprustning av Arsvegen, prosjektering og etablering av pumpeledning, VA grøft og fremføring av rørtrase for høyspentkabler i Arsvegen. Etablering av riggområde på Laupland, samt masseutskiftning av anvist område på Laupland.

Rogfast vil koste rundt 17 milliarder kroner og vil stå ferdig i 2025/2026.

– Det er en stor jobb. Vi setter nye verdensrekorder og bryter grenser. På det meste vil det være mellom 700 og 800 mennesker i sving på selve anlegget, i tillegg til underleverandørene, sier Espedal til NRK.