E8 til Tromsø kan bli billigere, mener Vegvesenet. Illustrasjonsfoto: Marianne Løvland / NTB scanpix

E8-utbygging kan bli flere hundre millioner kroner billigere

Kostnadene ved bygging av den nye innfartsveien til Tromsø kan reduseres med flere hundre millioner kroner, ifølge Statens vegvesen.

Eksperter i Vegvesenet har gjennomgått forslag til bygging av ny europavei 8 i Tromsø. Ifølge prosjektsjef Stein Johansen, kan det spares penger på å gjøre veikryssene enklere, og ved å redusere antall bomstasjoner fra fire til to, skriver NRK Troms på sin nettside.

Flytting av innslag

Ifølge Johansen, skal det være mulig å flytte innslaget slik at den planlagte rassikringstunnelen blir kortere – noe som også vil være med på å kutte kostnadene.

NRK Troms skriver videre at Stortinget har forutsatt at 750 millioner kroner skal komme fra bompenger, og det er anslått at hver bompassering vil koste 40 kroner. Ifølge Vegvesenet kan bompengeinnkrevingen komme i gang i 2019.

– Må til samferdselsdepartementet

Det skal også kunne spares mye penger dersom nye E8 ikke bygges med midtdelere, men det vil gå på bekostning av trafikksikkerheten. Statens vegvesen lokalt har forslått 90 kilometer med midtdelere.

Stortinget har vedtatt å investere 2,2 milliarder kroner til ny E8, men beregninger fra Vegvesenet lokalt har vist at kostnadene vil bli 500-600 millioner kroner mer. Eksperter fra Vegvesenet på Vestlandet har sett på muligheter for ei bru over Nordbotn, fra Fagernes til Leirbakken, ifølge avisen Nordlys. Dette kan redusere kostnadene med 110 millioner kroner, og en slik løsning kan gjøre E8 tre kilometer kortere. Men Stein Johansen mener forslaget er dårlig.

– Det er stor usikkerhet rundt et slikt alternativ. Vi har ikke tro på dette. Dersom kostnadene blir mer enn 2,2 milliarder kroner, må saken til Samferdselsdepartementet, uttaler Johansen til NRK Troms.