Administrerende direktør i Optimera, Asbjørn Vennebo. Arkivfoto

Slik er veien videre for storoppkjøpet i byggevarehandelen

Optimera sender konkurranse-varsel til Konkurransetilsynet om Per Strand-oppkjøp innen kort tid.

– Vi sender varselet på forskriftsmessig måte til Konkurransetilsynet, og før de uttaler seg, ønsker vi ikke å kommentere konkurransedelen av saken. Dette holder vår advokat i, og meldingen fra oss til Konkurransetilsynet vil gå løpet av noen få dager, sier administrerende direktør i Optimera, Asbjørn Vennebo til Byggeindustrien.

Med oppkjøpet av Per Strand Gruppen i Nord-Norge, får Optimera ytterligere 13 byggevarehus i kjeden.

Totalt omsetter bedriftene for en milliard kroner, noe som gjør Optimera til en enda sterkere aktør innenfor byggevarehandelen.

Det skal Konkurransetilsynet mene noe om.

Veien videre

I Konkurransetilsynet forklarer de veien videre i oppkjøpssaken slik:

– Nå venter vi på å få inn en melding med informasjon om transaksjonen, partene og om konkurransesituasjonen i byggevarehandelen. Når vi får den på bordet, vurderer vi om oppkjøpet i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse eller ikke. I dette tilfellet er det altfor tidlig å si noe om markedssituasjonen, og om hvorvidt vi vil gripe inn eller ikke, sier Hanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.

Hun tilføyer at tilsynet har 70 arbeidsdager på seg fra de får inn melding til å varsle partene om sammenslåingen blir godkjent eller kan bli stanset.

– Men vi kan også legge bort saken før den tid. Etter 25 dager må vi gi et første varsel dersom vi kommer til å jobbe opp mot 70-dagersfristen.

Må godkjennes før gjennomføring

Parter i en transaksjon der omsetningen samlet passerer en milliard, og der begge omsetter for over 100 millioner hver, er pliktige til å melde inn en fusjon.

– Det er opp til partene selv når de velger å melde inn saken, men en transaksjon kan ikke gjennomføres før vi har godkjent den, sier Amundsen.

Ønske om å være til stede i nord

Oppkjøpsnyheten kom overraskende på i bransjen tirsdag morgen.

Men Asbjørn Vennebo tror ikke det er en bombe for noen at de nå søker seg til nordligere strøk.

– Jeg tror det har vært kjent i bransjen at vi har hatt et ønske om å etablere oss sterkere i Nord-Norge. Det er interessante vekstområder, og det skjer mye både i Narvik, Harstad, Tromsø, Finnsnes og i Indre Troms på infrastruktursiden - både innen Forsvaret, fiskerinæringen og turisme. Så har vi også en del nasjonale kunder på entreprenørsiden og blant huskjedene som vi ønsker å gi et godt tilbud nordpå, sier Asbjørn Vennebo.

– At dere ikke er tungt representert i denne landsdelen fra tidligere, er en fordel for dere når saken behandles av Konkurransetilsynet?

– Nå må Konkurransetilsynet svare for seg, men det er riktig at vi kun er til stede i denne regionen med noen få medlemmer, sier Vennebo.

Fra februar 2018 vil byggevarehusene som har vært tilknyttet Byggmakker-kjeden, etter planen gå inn under Montér-paraplyen. Optimera vil da få en sisteleddsomsetning på rundt 11 milliarder kroner.