Foto: Henning Walter Larsen, Statens vegvesenFoto: Henning Walter Larsen, Statens vegvesenFoto: Henning Walter Larsen, Statens vegvesenFoto: Henning Walter Larsen, Statens vegvesen

Snart klart for åpning av Sørkjostunnelen

Over tre år etter at prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen startet nærmer det seg nå ferdigstillelse.

Det var den spanske entreprenøren OSSA som fikk kontrakten høsten 2014, men de ble løst fra kontrakten i 2015. Skanska overtok etter dette kontrakten. Målselv Maskin AS har bygget vegen fra Sørkjosen til tunnelpåhugget i Jubelen, pluss forskjæringen på vestsiden. Aventi Installation står for elektroarbeidet.

Sørkjostunnelen er 4,6 kilometer lang. Den er utstyrt med brannslukkere, nødtelefoner, nødnett og DAB. Vegtrafikksentralen (VTS) vil overvåke tunnelen døgnet rundt, og kan stenge den for trafikk i nødsituasjoner.

Prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen omfatter ellers bygging av ca. 2,8 kilometer veg i dagen, inkludert strekningen Langslett-Sørelva og krysset E6/fv. 866.

Åpningsdatoen er nå satt: 2. februar 2018.

- E6 over fjellet har i årevis vært en problematisk strekning, spesielt for næringstransporten på vinterstid. Snart kan trafikantene ta det nye veganlegget i bruk, noe som vil bedre fremkommeligheten betydelig. I tillegg er den nye vegen et viktig bidrag til trafikksikkerheten, sier fungerende prosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen i en pressemelding.

De neste ukene vil gå med til testing av sikkerhetssystemene i tunnelen.

- Når vi åpner den nye vegen i februar vil det bare gjenstå småplukk her og der, hovedsakelig av kosmetisk art. Dette blir gjort i løpet av våren, sier Dahle.

Prosjektet omfatter også byggingen av en rasteplass på vestsiden av fjellet, med toalett og oppstillingsplasser for både lette og tunge kjøretøy. Arbeidet med denne starter til våren, og vil være ferdig på høsten.