Illustrasjonsfoto

14 selskaper har meldt interesse for E6-strekning for Nye Veier i Trøndelag

I alt 14 norske og utenlandske entreprenørselskaper har meldt interesse for Nye Veiers konkurranse om E6-utbygging fra Ranheim til Værnes, med en kontraktsverdi på fire milliarder kroner.

Konkurransegrunnlaget – basert på «integrert samhandling» – er lagt fram. Nå starter arbeidet med prekvalifisering.

– Oppslutningen er gledelig god. Dette viser at entreprenørmarkedet mener vi har et interessant prosjekt, sier Jørund Gullikstad, Nye Veiers utbyggingssjef for E6 nord.

Ranheim–Værnes er blant de høyest prioriterte strekningene i Nye Veier. Kontraktsverdien er ca. 4 milliarder kroner (ekskl. mva.), og oppdraget omfatter 23 kilometer firefelts motorvei med doble tunnelløp. Totalentreprenør velges neste sommer etter følgende utvelgelsesprosess:

2017:

3. november: Forhåndskunngjøring med oppfordring til å melde interesse for prosjektet innen 11. desember.

15. desember: Prekvalifiseringen starter. Søkere får innsyn i konkurransegrunnlaget med regler, kontraktsbestemmelser og arbeidsomfang.

2018:

29. januar: Frist for å bli kvalifisert for oppdraget. Basert på kvalifikasjonssøknad evaluerer Nye Veier de påmeldte etter en rekke kriterier for å avklare om søkerne kvalifiserer for konkurransen.

Februar (siste del): De best kvalifiserte entreprenørselskapene – fra tre til fem – velges ut. Disse får ti uker til å gi tilbud på oppdraget.

Fra mai/juni: Nye Veier gjennomfører sin evaluering, basert på BVP-metoden (Best Value Procurement), for å finne den mest attraktive tilbyder etter kjente og forhåndsdefinerte kriterier. Sentrale spørsmål:
– Hvilken av tilbyderne har det mest kompetente teamet til å bygge ut E6 mellom Ranheim og Værnes?
– Hvem har best forutsetninger for å gjennomføre et krevende prosjekt med integrert samhandling» i planleggings- og prosjektutviklingsfasen – og med totalentreprise som kontraktsmodell i byggefasen?

Juli: Totalentreprenør velges, og samhandlingen starter. Den pågår ca. ett år før byggestart i 2019.

Integrert samhandling

– I Nye Veier blir Ranheim–Værnes et pilotprosjekt for det vi kaller integrert samhandling. Ingen andre utbyggingsområder har tidligere benyttet denne metodikken, så her brøyter Trøndelag vei, sier utbyggingssjef Gullikstad.

Han har selv over 25 års erfaring som entreprenør og er sikker på at viktige aktører i denne bransjen har stor sans for byggherrer som utfordrer og utvikler fellesskap mellom kontraktspartene.

- For kjernen i integrert samhandling er nettopp fellesskap. Sammen skal entreprenør (med rådgivere) og byggherre utnytte tilgjengelig kompetanse og finne løsninger på det som skal leveres – i full åpenhet. Til forskjell fra vanlige utførelseskontrakter får dermed byggherren innsyn i totalentreprenørens planer og kalkyler, og begrepet «bedriftshemmeligheter» må legges til side i en slik tillitsbasert modell, heter det i en pressemelding fra Nye Veier.

– Denne typen forpliktende samhandling kommer til å bli krevende for alle parter, slik det gjerne blir når noe nytt innføres. Men vi er overbevist om at disse lagbyggende endringene må til hvis vi skal sikre optimal prosjektering og gjennomføring, og nå målene vi har satt oss, påpeker Gullikstad.

Partene skal sitte sammen

Han trekker også fram et annet vesentlig prinsipp ved den nye kontraktsformen, nemlig samlokalisering. 

- I konkurransegrunnlaget for Ranheim–Værnes-prosjektet heter det at partene skal sitte sammen fysisk for å oppnå mer rasjonell drift og kortest mulig beslutningslinjer. Et viktig element er også at byggherre og entreprenør i fellesskap arbeider med regulering og prosjektering, i samråd med kommuner og sektormyndigheter. Sammen med en erfaren totalentreprenør og løsningsorienterte myndigheter vil vi kunne se prosjektet og utfordringene med nytt blikk, og identifisere til dels store muligheter for optimalisering, poengterer Gullikstad.