Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Per Sandberg hilser Kina-investeringer velkommen, men kaller Aps lakse-antydninger for «konspirasjonsteorier»

Frps fiskeriminister Per Sandberg er positiv til kinesiske investeringer i Norge, men avviser koblinger mellom kinesisk veibygging og norsk lakseeksport. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Publisert: 15.12.2017 15:54. Sist endret: 15.12.2017 17:18.

Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) avviser koblinger mellom kinesiske veikontrakter i Norge og eksport av norsk laks til Kina. Men Sandberg vil svært gjerne ha kinesiske investeringer i norsk infrastruktur.

  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris

  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka
  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim
  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Da fylkespolitikere i Trøndelag tidligere i høst ønsket å ekskludere den kinesiske entreprenøren Sichuan Road and Bridge Group fra konkurransen om å bygge Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag, kastet fiskeriminister Per Sandberg (Frp) seg inn i diskusjonen med full tyngde.

Les også:
  • Vil avvise kinesisk entreprenør i Trøndelag
  • Solvik-Olsen om kinesisk bru-vingling: - Må løse problemene de selv har skapt
  • Statens vegvesen og SRBG har signert kontrakten for Beitstadsundbrua

Han hevdet overfor Trønder-Avisa at det kunne bli langt vanskeligere å eksportere trøndersk laks til Kina, hvis det kinesiske selskapet ble ekskludert fra konkurransen.

– Dette kan bli dramatisk, sa Per Sandberg til avisa og fulgte senere opp i et NRK-intervju med å kalle brukrangelen som «forstyrrende moment» når regjeringen arbeider med å få på plass en frihandelsavtale med Kina.

Helomvending

Fylkespolitikerne i Trøndelag gjorde senere helomvending og det kinesiske selskapet, som var lavest på pris, skrev under kontrakten med Statens vegvesen i begynnelsen av desember.

Saken hadde da også vært klaget inn av de to andre entreprenørene i konkurransen fordi de mente kineserne ikke tilfredsstilte kvalifikasjonskravene.

– Magefølelsen sier at eksport av fisk kan ha vært en av drivkreftene for regjeringen i denne saken. Da fylkespolitikerne i Nord-Trøndelag ville avvise kineserne (Sichuan Road and Bridge Group journ. anm) fra anbudskonkurransen ved Beitstadsundbrua, så ble fiskeriministeren rasende. Da er det naturlig å stille spørsmål om det er noen som har lovet bort noe her, sa Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø tidligere denne uka til Byggeindustrien.

– Konspirasjoner og tull og tøys

I et intervju med Byggeindustrien  kaller fiskeriminister Per Sandberg (Frp) antydningene til Kirsti Leirtrø i Ap for «tull og tøys og konspirasjonsteorier».

– Nå har jeg snakket om Kina og sjømateksport til Kina på inn- og utpust i to år, og hvis ikke Leirtrø har fått med seg det, så er det hennes utfordring. At jeg får jeg et spørsmål fra en journalist om Beitstadsundbrua og svarer på det, betyr ikke at det finnes noen koblinger der, vet du. Hun prøver nærmest å si at dette er en slags konspirasjon, og det er jo rett og slett tull og tøys. Bare konspirasjonsteorier og spekulasjoner, sier Per Sandberg.

– Men du karakteriserte konsekvensene av en slik beslutning som potensielt «dramatiske» for lakseeksporten?

– Jeg tror ikke jeg sa dramatisk, men det spiller ingen rolle. Jeg jobber med å få eksportert norsk sjømat, og jeg har forhandlet med Kina for å få åpnet markedet igjen – særlig for laks. I mai sluttførte jeg en protokoll om eksport av laks til Kina, men fortsatt er noen av våre regioner og fylker ekskludert for eksport til det kinesiske markedet. Jeg ønsker at også disse produksjonsområdene skal komme seg inn, slik at også Trøndelag, Nordland og Troms kan få eksportere laks til Kina.

– Men du var bekymret for hvilke konsekvenser en utestengelse av den kinesiske entreprenøren kunne få for lakseeksporten?

– Da jeg uttalte meg, så var det ut i fra et utgangspunkt der man allerede hadde inkludert et land og et selskap i en anbudsprosess. Det å ekskludere noen i ettertid som allerede er invitert med, blir en helt annen debatt. Det var det jeg advarte mot, sier Sandberg.

- Burde i tilfelle vært avvist i forkant

Han mener kineserne burde blitt avvist før anbudsprosessen var i gang dersom fylket hadde ønsker om det.

– Kina har ikke ratifisert en avtale om offentlig innkjøp, det klart, men dersom ikke fylket i Trøndelag ønsket å ha med kinesiske selskaper i konkurransen, så burde man klargjort det med en gang.

– Så du mener de ble tatt på senga av å få et kinesisk tilbud på bordet?

– Hvis man i utgangspunktet ikke ønsker at kinesiske selskaper skal være med på anbud, så kunne man ha klargjort det i forkant. Det kan ikke skje i etterkant av at de har vunnet på pris. Og når de vinner på pris, legger jeg også til grunn at de har fulgt de kravene som ligger til grunn i konkurransegrunnlaget i likhet med østerrikske og norske selskap, sier Sandberg.

- Positivt med kinesiske investeringer

Men at kinesiske investeringer i norsk infrastruktur er positivt for Norge, er fiskeriministeren ikke i tvil om.

Som Byggeindustrien tidligere har skrevet, takket Sandberg selv ja til å møte en kinesisk investeringsbank som har signalisert interesse om å investere tungt i norsk infrastruktur med et minimumgsgulv på 100 millioner dollar.

Møtet med fiskeriministeren ble senere avlyst av kineserne selv, men de møtte blant andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Jeg har interesse av å møte alle, jeg, enten de er norske, svenske eller kinesiske, særlig med tanke på mitt engasjement for eksport av norsk sjømat. Min interesse har helt siden jeg tiltrådte som minister i 2015 vært å åpne døra for fiskeeksport til Kina. Det er det som er min oppgave. Og så registrerer jeg at kineserne har interesse av å være med på å investere her, og det synes jeg er veldig positivt – enten de bygger et hotell eller om de bygger noe annet. Alle investeringer synes jeg vi skal si ja til, fordi det er noe som gagner Norge, mener Sandberg.

– Men la oss si at en kinesisk entreprenør ender opp med å bygge et stort OPS-prosjekt som Sotrasambandet på Vestlandet, er det klokt at kinesiske statseide selskaper skal finansiere og ha ansvaret for drifte og vedlikeholde et viktig norsk veisamband i 25-30 år fremover? Vet vi noe om hvordan verden ser ut 30 år frem i tid?

– Det er vanskelig å svare på hvordan verden ser ut om 30 år. Forutsetningene våre er å bygge mest mulig infrastruktur nå, fordi det trenger vi. Hvis vi kan bygge infrastruktur raskere gjennom å bruke ulike finansieringsmodeller, så kan jeg ikke skjønne at noen politikere kan være imot det.

– Men hvis en kinesisk statseid aktør drifter og finansierer en viktig transportåre som kan være sentral for Norge i en krise- eller beredskapssituasjon, gjør vi oss sårbare ved å la andre land bygge dem?

– Hvis vi som politikere har noen betenkeligheter i forhold til sikkerhet, tilgjengelighet, eierskap og sånt, så legger vi kriterier til grunn i forhold til det. Om det er noe vi frykter av konsekvenser her, så er det vår lovgiver som bestemmer det. Hvis man ser noen betenkeligheter med noe, så tar man jo grep. Det har vi gjort i en rekke andre sammenhenger også, så jeg ser ikke de store utfordringene med det. Poenget vårt er å få bygd infrastruktur, og for meg som taler kystens sak, så er jeg avhengig av få på plass infrastruktur raskest mulig og fortest mulig, sier Sandberg.

Gjerne utenlandsk kapital på viktige næringsveier

Han mener næringsveiene ut mot kysten er de viktigste å prioritere. Dersom utenlandsk kapital kan finansiere disse fartsårene, mener Sandberg det er svært positivt.

– Hovedfartsårene våre er en ting, men det som er enda viktigere er næringsveiene våre som går ut mot kysten. Ta Tromvik i Troms som et eksempel. Der får de ikke kjørt ut laksen sin fordi det er en fylkesvei og fylkeskommunen ikke har penger til å bygge. Men hvis det plutselig dukker opp kapital, og noen ønsker å bygge denne veien for å sikre den næringsvirksomheten gjennom å bygge veien, skal storting, regjering og fylkesting si nei?

– Men spørsmålet blir da hvem som bygger veien. Er det utviklende for kompetansen i norsk byggenæring om de ender opp som underentreprenører til kinesiske selskap?

– Jeg har stor tiltro til den norske byggenæringen, og vi ser at de blir bedre og bedre for hver dag som går. Vi ser også at norske entreprenører vinner det aller meste av kontrakter. Men med det ambisjonsnivået som vi har, i alle fall i Frp, med å bygge infrastruktur, så er det spørsmål om vi har nok kapasitet i norsk entreprenørskap, sier Sandberg før han spør:

– Men altså, er det greit for norske entreprenører å være underentreprenør til en østerriksk, polsk eller latvisk entreprenør, da? Hvor går egentlig den grensa? Går den i Kina? Det vet ikke jeg.

  • Byggeindustrien har skrevet en større artikkelserie om regjeringens og norske veimyndigheters kontakt med kineiske selskaper som ser mot norske samferdsels- og infrastrukturprosjekter. Artiklene kan du lese her.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks-banen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen