Den nye brua over Langvassåga ved Røssvoll i Rana begynner å ta form. Parsellen åpnes høsten 2018. Foto: Jan Fredrik Eliassen

Disse E6 Helgeland-strekningene åpner i 2018

Parsell to og tre på E6 Helgeland nord åpner høsten 2018, og flere småstrekinger på E6 Helgeland sør skal etter planen åpne fortløpende.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

– I nord ligger Hæhre godt an, og de har derfor trappet ned byggeaktiviteten noe den siste tiden. Over nyttår vil de i hovedsak jobbe med avdekking og klargjøring av ny veilinje i parsell åtte, mellom Raufjellforsen og Krokstrand, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.

Ferdig til høsten

Etter påsken 2018 blir aktiviteten i nord trappet opp, skriver Vegvesenet. Parsell to og tre skal være ferdig til høsten, senest 30. september. Hæhre har for øvrig signalisert at det kan være aktuelt å ferdigstille flere strekninger innen samme dato.

I 2018 starter også byggingen av de to nordligste parsellene, Krokstrand sentrum og Krokstrand-Bolna, heter det i pressemeldingen.

I delprosjektet E6 Helgeland sør jobber Skanska i parsellene nord for Mosjøen, mens Hæhre er underentreprenør på parsellene mot fylkesgrensen til Trøndelag.

– Skanska har nå startet drivingen av en 800 meter lang tunnel ved Aspnes. Her forventer vi gjennomslag i løpet av våren. Deretter jobber de seg videre sørover, med driving av ytterligere to tunneler nord for Mosjøen, sier delprosjektleder Steinar Livik i pressemeldingen.

Ved utgangen av 2017 er det byggeaktivitet i fire av syv parseller i delprosjektet; tre nord for Mosjøen, samt parsellen Lille Majavatn-Brenna, sør for krysset E6/fylkesvei 76. Sistnevnte er, med sine 18,7 kilometer, den lengste i prosjektet.

Åpner fortløpende

Begge delprosjekter drives etter en såkalt veiutviklingskontrakt, hvor Statens vegvesen jobber sammen med entreprenørene og deres prosjekterende miljøer for å finne de beste løsningene for ny E6. I nord har de fleste reguleringsplanene blitt justert etter byggestart, og det samme skjer nå i sør, skriver Vegvesenet.

– Vi kjører et tett løp her, med flere parallelle prosesser. Vårt mål er å kunne overlate nye E6 til brukerne så raskt som mulig. For å få til det er vi helt avhengige av det gode samarbeidet med planmyndigheten, altså kommunene, sier Livik.

Samtlige parseller nord for Mosjøen er for tiden under omregulering. I 2018 går entreprenørene i sør i gang med byggingen av rundt 30 konstruksjoner; bruer, kulverter og tunnelportaler. Året skal ellers brukes på ferdigstillelse av korte vegstrekninger, og ny vei vil bli overlatt til brukerne fortløpende, heter det i pressemeldingen.