Prosjektet ZED vil utvikle en gravemaskin som kan spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tonn CO2 -ekvivalenter og være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser. Illustrasjonsfoto: Nasta.

Nasta og SINTEF skal utvikle utslippsfrie gravemaskiner

Pilot-E programmet støtter prosjektet Zero Emission Digger (ZED) med åtte millioner kroner for å få større, utslippsfrie gravemaskiner på markedet.

Fakta om prosjektet

* Prosjektet 30t utslippsfri gravemaskin – zero emission digger (ZED) vil utvikle, designe, produsere, teste og sette i drift en prototyp utslippsfri beltegravemaskin i klassen 30 tonn.

* Prosjektet baserer seg på å bygge om en eksisterende 30 tonns gravemaskin til elektrisk drift med strøm fra batteri og hydrogen brenselcelle.

* Maskinen vil settes i drift på byggeplasser i Oslo og vil demonstrere at det er teknisk mulig å fjerne utslippene fra større anleggsmaskiner helt.

* En slik gravemaskin vil kunne spare miljøet for et årlig klimagassutslipp på ca. 100 tonn CO₂ ekvivalenter, samt være helt uten utslipp av hydrokarboner, svevestøv og nitrøse gasser.

* Prosjektet er et samarbeid mellom partnerne Bellona, Nasta, DIFI, Omsorgsbygg, SINTEF, Skanska og Siemens.

– Dette var veldig moro. Vi i Nasta er veldig opptatt av fornøyde kunder. Når kundene våre ønsker utslippsfrie anleggsmaskiner, så må vi hive oss rundt og skaffe det, sier HMS-ansvarlig i Nasta, Nils-Olav Haukaas i en pressemelding. 

Det er Nastas egen spesialproduksjonsavdeling (NSP),  som leder arbeidet med å utvikle utslippsfrie løsninger for gravemaskiner. Maskinleverandørens avdeling for HMS og kvalitetskontroll er også sterkt involvert i arbeidet med konstruksjonene som bygges ved NSP.

Ikke hyllevare

For utslippsfrie anleggsmaskiner er ikke hyllevare – de må lages – og til dels finnes opp. Opptakten til prosjektet var et initiativ fra Omsorgsbygg og Bellona, som ved hjelp av SINTEF Byggforsk og DiFi jobbet med å utvikle rammevilkår for utslippsfrie byggeplasser i Oslo. Invitasjoner til næringslivet førte til at Skanska, Siemens og Nasta ble med i en samarbeidsgruppe, står det i meldingen.

– Dette blir et spennende prosjekt for byggebransjen. Større, utslippsfrie anleggsmaskiner er allerede etterspurt av offentlige byggherrer som Omsorgsbygg. Her skal SINTEF bruke sin kompetanse innen hydrogen- og batteriteknologi samt byggeprosesser sammen med Nasta og Siemens til å utvikle en 30 tonns utslippsfri gravemaskin, sier forsker Marianne Kjendseth Wiik ved SINTEF Byggforsk.

En stor utfordring

Målet er å lage en stor anleggsmaskin – en gravemaskin på 30 tonn – som ikke slipper ut noe forurensing til luft. Det betyr at den må være elektrisk. Maskinen skal kunne fungere fint på byggeplasser i Oslo. Det er en stor utfordring, siden det i dag ikke er mange mega-watt ledig strømkapasitet på byggeplasser i etablerte og tettbygde strøk, står det i meldingen.

– På vegne av arbeidsgruppen vil jeg få takke Pilot-E for tilliten. Omtrent på denne tiden neste år skal vi ha en prototype klar. Men først blir det veldig mye jobbing – så nå må vi brette opp ermene, sier Haukaas.

Bellona fornøyd

Bellona kan glede seg over støtte fra E-pilot programmet til to ulike prosjekter. Foruten prosjektet som skal gi en utslippsfri 30 tonns gravemaskin, er miljøorganisasjonen også involvert i et prosjekt der en betongbil og en betongpumpebil skal elektrifiseres.

– Bellona skal ta initiativ til å utvikle nye løsninger, og vi skal gjøre dette sammen med partnere i næringslivet som vil skape endring. Disse prosjektene er perfekte. Vi er glade for at Pilot-E ønsker å bidra til å realisere utslippsfrie byggeplasser, sier Bellona-leder Frederic Hauge, i en pressemelding.

– Kan bli noe mer

Det er NorBetong som skal lede arbeidet med å utvikle en utslippsfri betongbil og en betongpumpebil.

– Det er utfordrende, men helt realistisk å få til. Dette går rett inn i arbeidet med nullutslippsvisjonen til NorBetong og Heidelberg Cement, sier prosjektleder Stein Hov hos NorBetong.

Mange bygg kan bli miljøvennlige

Store byggeprosjekter står i kø de neste årene. Bare prosjektene i Nasjonal transportplan (2018-2029) til 1000 milliarder kroner vil kreve svært mye betong. I tillegg skal strømnettet rustes opp, og en rekke signalbygg er planlagt. Mens byggeaktiviteten går opp, må utslippene ned, skriver Bellona.

– Norge skal kutte utslipp på cirka 20 millioner tonn innen 2030. Dette vil kreve mye også av byggebransjen. Med støtte fra Pilot-E kan vi nå iverksette noen av løsningene vi kommer til å trenge, sier seniorrådgiver for energi i Bellona, Christian Eriksen.

Utvikle ny næring

Omsorgsbygg Oslo KF er en sentral partner i utviklingen av den elektriske gravemaskinen. Geir Lippestad, som er Oslos byråd for næring og eierskap, mener det ligger mange spennende muligheter i arbeidet med utslippskutt på byggeplass.

– Dette er et viktig steg mot helt utslippsfrie byggeplasser. Løsninger som denne bidrar til bedre luft lokalt i Oslo, til lavere klimagassutslipp og dessuten til å utvikle ny næring. Her ligger det store muligheter, sier Lippestad. Han understreker at Oslo fortsatt skal være helt i tet på dette feltet, nasjonalt og internasjonalt.

- Betyr mye

Betongtransport og -leveranser står for en betydelig del av utslippene fra byggeplasser. Tall fra Statsbygg viser at betongpumping, mobilkraner og gravemaskiner er de viktigste punktene å ta tak i.

– Utslippene fra de tyngste maskinene betyr mye for klimaregnskapet, men påvirker også støy, luftkvalitet og bymiljø. Får vi til dette for tunge betongbiler og -pumper, kan vi overføre mye av lærdommen til andre typer maskiner, sier senioringeniør Jonas Vevatne i Statsbygg i pressemeldingen.