<p>Fra messen i 2015. Arkivfoto: Ådne Homleid.</p>Frankrikes ambassadør Jean-Francois Dobelle ønsket velkommen til frokostmøtet i den franske ambassaden.Joséphine SconzaIvar Christiansen (f.v.), Trond Hovland og Kjetil Tonning.

Morgendagens løsninger setter rammen for Intermat 2018

Europas bygg- og anleggsnæring er inne i en positiv utvikling med økede oppdragsmengde, samtidig som det settes stadig strengere krav til innovasjon og nye måter å arbeide på. Intermat-messen i Paris ønsker å bli arenaen som tar temperaturen på næringens utviklingsmuligheter i 2018. 

Intermat har fått inn en ny ledelse og ønsker nå å fornye formatet arrangementet pakkes inn i.

– Intermat skal fremover ikke bare være en messe for maskiner, utstyr, byggevarer og nye løsninger – men det skal også være en konferansearena. Dermed vil de besøkende ikke bare se på selve produktene – men bli en del av en møteplass for utveksling av innovasjonsløsninger og nyheter for og rundt næringen, sier daglig leder Joséphine Sconza i Promosalons Norway, som representerer Intermat i Norge. 

Mange besøkende
Hun forteller at arrangøren forventer hele 183.000 besøkende fra 167 land til neste års messe.

– På Intermat vil de mange besøkende finne rundt 1.500 utstillere, hvorav 70 prosent er utenlandske aktører - fordelt på 40 ulike land, legger Sconza til.

I et europeisk bygg- og anleggsmarked som er i vekst og som stadig må fornye seg, kan nok arrangørene vente seg at mange besøkende, også fra de nordiske landene.

På messen vil arrangøren legge ned en stor innsats i å gjøre Intermat til en arena som skal fange opp nye trender og innovasjoner, og være et forum for faglige analyser og konferanser som skal peke ut veien videre for næringens aktører.

Mange mener innovasjonsgraden er for svak i den europeiske byggenæringen, noe Kjetil Tonning, visepresident i entreprenørorganisasjonen FIEC (Fédération de l'Industrie Européenne de la Construction), tilbakeviser.

– Vi må huske på at det til enhver tid foregår et betydelig innovasjonsarbeid i byggenæringen selv om det ikke alltid kommer frem i store forskningsprosjekter. Det kommer hele tiden frem nye og spennende løsninger som bidrar til innovasjon og nye måter å arbeide på, sier Kjetil Tonning. Han deltok nylig på et frokostmøte der nettopp nye måter å arbeide på og hvordan Intermat 2018 skal blir et samlingssted for næringens utvikling, ble diskutert. Tonning sitter også i juryen som skal dele ut flere innovasjonspriser på Intermat 2018.

– Gjennom denne prosessen får vi virkelig et innblikk i mye av det gode innovasjonsabridet som finner sted i den europeiske byggenæringen, påpeker Tonning.

Førerløse biler
På frokostmøtet ble det spesielt lagt vekt på fremtidens infrastrukturløsninger, da med et spesielt fokus på morgendagens veiutbygging og bruk av førerløse kjøretøy.

Det er bred enighet blant ekspertene om at dette er noe som vil komme – også i Norge, men det er ingen som med sikkerhet tør spå når førerløse biler blir dominerende av kjøretøyene på veiene. De første bilene er allerede under testing rundt om i verden, men det er et stort stykke arbeid som gjenstår før man kan slippe de førerløse bilene fri – og dette er en utvikling som vi skje gradvis.

– Det et er et omfattende arbeid som ligger foran oss, ikke minst innen teknologiutvikling og infrastruktur i og på veiene, sier Trond Hovland i ITS Norway – som jobber mye med denne utviklingen. Sammen med Ivar Christiansen i Statens vegvesen la han frem mange spennende konsepter og tanker rundt morgendagens infrastrukturmuligheter.

– Det er store utviklingsmuligheter innen fremtidens veier og måter å bygge på – og den europeiske byggenæringen er klar til å ta de utfordringene som kommer, legger Kjetil Tonning til.

Intermat 2018 blir arrangert på det store messesenteret Paris Nord Villepinte 23. til 28. april.