Små feil gir store flyforsinkelser

Flypassasjerer rammes i stadig større grad av at fly blir stående på bakken på grunn av tekniske feil.

Den tekniske standarden på flyene er ikke dårligere enn før, men hos SAS Braathens tar det lengre tid enn tidligere å rette opp feilene, sier direktør ved Luftfartstilsynets tekniske avdeling, Tor Ranvik, til NTB. Tidkrevende Ranvik sier at det er prosedyrene i forbindelse med fusjonen mellom SAS og Braathens som ikke flyter helt bra. Å skifte et hjul på et fly innebærer for eksempel helt andre og mer tidkrevende prosedyrer i SAS enn det gjorde i det gamle Braathens. Resultatet er at fly blir stående på bakken lenge som en følge av mindre tekniske feil. Dette er ikke tilfredsstillende, og først og fremst dårlig reklame for SAS Braathens. Men vi kan berolige flypassasjerene med at den tekniske standarden er like god som før. Vi vil også følge med i hva som skjer med selskapene når det meste av logistikkavdelingen selges ut fra nyttår. Noe tid vil det trolig ta før alt er samordnet og i god gjenge, sier Ranvik. Blir bedre Informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens medgir at det har vært en del utfordringer i høst knyttet til at Braathens og SAS skal samordnes på en rekke områder. Den tekniske organiseringen har ikke vært helt bra. Vi har hatt et sentrallager i København. Nå har vi endret på dette, slik at det er lager også i Oslo og Bergen, sier Meisingseth. I tillegg har ruteprogrammet vært i tetteste laget, og et nytt datasystem har gitt selskapet vanskeligheter i startfasen. Nå skal alt dette bli bedre, ifølge Meisingseth. Vi har fullt søkelys på regulariteten, og gjør alt for å rette på dårlig organisering, sier hun til NTB. Pengene tilbake Fly som innstilles på grunn av tekniske feil, fører også til at flere passasjerer krever pengene tilbake. Over 1.300 ganger hittil i år har forsikringsselskapet Europeiskes kunder bedt om å få igjen penger på forsikringen fordi flyet deres ble innstilt som følge av teknisk feil. Det er en økning på 75 prosent fra i fjor til i år, opplyser informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske til P4. Etter det P4 Nyhetene får opplyst skal Norwegian stå for en stor del av de tekniske feilene som fører til krav mot forsikringsselskapene. Dette kan ha sammenheng med at SAS Braathens har et tettere ruteprogram, og i større grad kan overføre passasjerer til neste avgang. Norwegian har hatt en sterk vekst i passasjertallet det siste året, og har ifølge informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen hatt færre uregelmessigheter i år enn i fjor.