Det såkalte VIP-toget fra München ankom Berlin Hauptbahnhof til fullt fyrverkeri fredag litt etter kl. 1800 med blant annet forbundskansler Angela Merkel ombord. Foto: Deutsche Bahn/Max LautenschlägerDet nye høyhastighetstoget til Deutsche Bahn presenteres for tysk og internasjonal presse. Foto: Deutsche Bahn/Max LautenschlägerFredag på vei mot Thüringens hovedstad Erfurt med topphastighet 300 km/t. Foto: Terje I. OlssonForbundskansler Angela Merkel (i midten) var med det nye høyhastighetstoget på den siste strekningen inn til Berlin. På bildet er hun flankert av samferdselsminister Christian Schmidt (t.v.) og Deutsche Bahn-sjef Richard Lutz. Foto: Deutsche Bahn/Oliver LangRichard Lutz har vært administrerende direktør i Deutsche Bahn i ti måneder. Fredag kunne han åpne tidenes desidert største jernbaneprosjekt i Tyskland. Foto: Deutsche Bahn/Oliver LangLinjeføringen mellom Berlin og München. Strekningen mellom Erfurt og Ebensfeld er den viktigste nybygde høyhastighetstraséen. Grafikk: Deutsche Bahn AG.

Tekniske problemer for tysk århundrebane

Søndag 10. desember ble den nye høyhastighetsbanen mellom Berlin og München satt i ordinær drift, men tekniske feil sørget for dårlig stemning allerede etter den offisielle åpningsturen fredag. Og problemene gjentok seg søndag.

Rundt 95 milliarder kroner har det kostet å modernisere den 623 kilometer lange strekningen mellom Berlin og den bayerske hovedstaden München, men så kutter de også reisetiden med hele to timer fra seks timer til 3 timer og 55 minutter.

Det er det største jernbaneprosjekt i tysk historie. Planleggingen begynte for 26 år siden, kort tid etter at Øst-Tyskland ble innlemmet som en del av Forbundsrepublikken. Jernbaneprosjektet fikk forkortelsen VDE8 og er ett av i alt 18 samferdselsprosjekter som skal bringe de to tyske statene sammen.

Det har vært mye eufori rundt det store jernbaneprosjektet de siste månedene. Derfor var det ekstra surt for Deutsche Bahn at selveste åpningstoget ble offer for tekniske feil.

Problematisk hjemreise
Byggeindustrien var med åpningstoget fra München til Berlin fredag middag. Det gikk bra. Det moderne ICE-toget tok unna turen på 3 timer og 50 minutter, fem minutter før ruteplanen.

Men returen til München senere på kvelden etter en overdådig åpningsseremoni foran Berlins Hauptbahnhof gikk dessverre dårlig. Toget med over 200 spesielt innbudte gjester og journalister hadde tre nødstopp underveis og ankom München først klokken 02.00, - godt og vel to timer forsinket.

Ingen god start altså. Og det samme gjentok seg søndag da banen ble satt i ordinær drift. Ett av de såkalte Sprintertogene fikk tekniske problemer og ble holdt tilbake i Nürnberg i 20 minutter. Da det endelig fikk kjøre videre, ble det ikke klarert for å kjøre på den nye jernbanetraséen, men måtte skrangle videre i lav hastighet på den gamle skinnegangen.

35 tog om dagen

Linjeføringen mellom Berlin og München. Strekningen mellom Erfurt og Ebensfeld er den viktigste nybygde høyhastighetstraséen. Grafikk: Deutsche Bahn AG.


Deutsche Bahn jobber nå på spreng for å finne årsaken til de tekniske feilene, og trafikken fortsetter som planlagt. I alt går det 35 tog daglig mellom Berlin og München. Reisetiden er ordinært fire og en halv time, men seks av togene, tre i hver retning, er såkalte Sprintertog som bare har tre stopp underveis. Disse gjør unna strekningen på litt under fire timer.

Både Deutsche Bahn-sjef Richard Ltuz, forbundskansler Angela Merkel og samferdselsminister Christian Schmidt uttalte ved åpningen fredag at de er overbevist om at denne satsingen har vært riktig. Med hastighet oppimot 300 km/t på store deler av strekningen blir toget nå en reell utfordrer for både fly og bil/buss. Deutsche Bahns mål er i løpet av kort tid å oppnå en markedsandel på 40 prosent på strekningen, en dobling i forhold til i dag.

Elven Main måtte flyttes
I alt 4.500 medarbeidere har vært engasjert på dette prosjektet og et tilsvarende antall hos en rekke underleverandører. 230 kilometer er komplett nye jernbanetraséer mens 270 kilometer er modernisert og forbedret. Det er bygd 37 bruer med tilsammen 28 kilometer lengde og 26 tunneler med i alt 57 kilometer lengde.

Av de mer kuriøse innslagene er at de har flyttet elven Main cirka 750 meter vestover på en strekning på ca en kilometer. Som på mange andre byggeprosjekter har de hatt midlertidige stopp og mindre forsinkelser på grunn av utryddingstruede biller og flaggermus, og det er gjort en rekke arkeologiske funn langs linjen.

Kunne spart enda mer
I forbindelse med åpningen har selvsagt også noen av de tidligere "kamphanene" når det gjelder trasévalg gjennom Thüringen meldt seg og håper kanskje på en slags omkamp. Deutsche Bahn hadde i sin tid bestilt en studie om linjeføringen mellom Halle og Nürnberg. Ved å legge linjen tilnærmet luftlinje, ville man angivelig spart en milliard euro eller to, og man kunne kuttet reisetiden med ytterligere 20 minutter og tatt turen på tre og en halv time. Men politikerne i Thüringen, med delvis støtte fra Sachsen, ville heller ha en liten omvei (+ 90 km) via Thüringens hovedstad Erfurt, og slik ble det.

<p>Forbundskansler Angela Merkel (i midten) var med det nye høyhastighetstoget på den siste strekningen inn til Berlin. På bildet er hun flankert av samferdselsminister Christian Schmidt (t.v.) og Deutsche Bahn-sjef Richard Lutz. Foto: Deutsche Bahn/Oliver Lang</p>

Til tross for oppslag om saken i storavisen Welt am Sonntag og andre er nok Deutsche Bahn-ledelsen opptatt av helt andre ting. Det blir selvsagt ingen omkamp, bare litt malurt i begeret. For Deutsche Bahn er det mye viktigere at lavprisselskapet "easyjet" i forrige uke kunngjorde at de 5. januar starter nye ruter på Berlin-München. Med foreløpig priser på vel 50 euro ligger de meget godt under Deutsche Bahn.

 Video: Deutsche Bahn/youtube