Illustrasjonsfoto.

Regionreformen skaper usikkerhet - Vegvesenet avlyser flere konkurranser

Statens vegvesen har valgt å avlyse en rekke konkurranser fordi det fortsatt er uklarheter rundt hva som skjer med drift- og vedlikeholdskontraktene når regionreformen trer i kraft.

I slutten av forrige uke sendte Vegdirektoratet ut en melding til regionene i Statens vegvesen der de informerte om hvilke konkurranser som må avlyses, og bakgrunnen for at flere pågående drift- og vedlikeholdskonkurranser settes på vent.

«Bakgrunnen for avlysningen er uklarheter knyttet til regionreformen hvor deler av sams vegadministrasjon skal underlegges de nye folkevalgte regionene. Dette medfører behov for vesentlig endringer i konkurransegrunnlaget,» skriver Vegdirektoratet i meldingen til regionene.

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

Ifølge regionreformen skal landets elleve regioner ta over byggherreansvaret for drift- og vedlikehold av fylkesveiene 1. januar 2020. Dette skaper utfordringer for Statens vegvesen som har byggherreansvaret i dag, og som har fått oppgaven med å finne løsninger på hvordan kontraktene som nå skal ut i markedet skal håndteres den dagen regionreformen trer i kraft .

Ingen dramatikk

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen, mener det ikke ligger noe dramatikk bak avgjørelsen om å avlyse en rekke av driftskonkurransene som allerede er ute i markedet.

– Årsaken til at vi velger å gjøre det på denne måten er at det er en del ting vi er usikre på i forbindelse med overgangen til at regionreformen trer inn. Vi trenger rett og slett litt mer tid på å gjøre justeringer og vurderinger slik at kontraktene som kommer ut er best mulig forberedt på denne overgangen, sier Sandvin.

Ifølge Sandvin er konkurransene i første omgang satt på hold ut året, men hun kan foreløpig si lite om akkurat når konkurransene kommer ut og eventuelt hvilke korrigeringer som vil bli gjort ved hver enkelt kontrakt.

Lover konkret informasjon

Hun har forståelse for at driftsentreprenørene nå er sultne på informasjon rundt hva som skjer med driftskontraktene i forhold til den kommende regionreformen.

– Vi er nødt til å bruke en uke eller to på å gjøre ferdig våre vurderinger. Da lover jeg mer konkret informasjon. Statens vegvesen har fått et oppdrag fra departementet om å utrede hvordan overgangen til de nye regionene skal foregå. Samtidig som vi gjør dette arbeidet kommer kontraktene som skal ut i markedet nå. Da er det viktig å gjøre vurderinger og prøve å sørge for at disse kontraktene er rigget for flere eventualiteter, poengterer Sandvin.

– Regionreformen ble vedtatt i begynnelsen av juni. Hvorfor har dere ikke avklart disse forholdene tidligere slik at dere slipper å avlyse konkurransene?

– I etterpåklokskapens lys kan man alltid si det, men nå er vi der vi er og vi gjør alt det vi kan for at dette skal bli så riktig som mulig, svarer Sandvin.

Hvem er byggherre for drift og vedlikehold av fylkesveiene 1. januar 2020?

– Regionreformen innebærer at regionene får ansvaret for fylkesveiene og at det dermed blir to byggherrer. Om det skjer 1. januar 2020 eller om det blir en overgangsperiode, er vi usikre på.