Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Budsjettsprekk på 50 millioner og rettssak - nå vil ikke Hurtigruten bruke Bodøs kai

Publisert: 04.12.2017 09:40. Sist endret: 04.12.2017 16:42.

Den nye hurtigrutekaia i Bodø kostet 121,5 millioner kroner å bygge, og prosjektet var preget av konflikt. Men Hurtigruten foretrekker den gamle kaia lenger unna sentrum.

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det skriver NRK Nordland i en artikkel på sine nettsider.

Den nye hurtigrutekaia i Bodø skulle etter planen ha stått klar i juni 2014 og koste 75 millioner kroner. Men prosjektet har vært forfulgt av uhell og krangler, og endte i voldsgiftretten, hvor Bodø kommune ble dømt til å betale 725.000 kroner pluss moms og renter til entreprenør Skanska.

Les også: Skanska vant frem i langvarig kaikonflikt i Bodø

Den nye kaia stod ferdig i 2016, men da til en langt høyere pris enn beregnet.

Hurtigruten, som seiler til Bodø to ganger hver dag hele året, ønsker nå ikke å bruke den nye hurtigrutekaia. Hurtigruten har, ifølge artikkelen på nrk.no, aldri bedt om at kaia skal bygges, og rederiet fremholder at de trives godt på den gamle Terminalkaia lenger inn i Bodø havn. Det er også denne de skal bruke i tiden fremover.

– Vi er godt fornøyd med at vi er enige med Bodø havn om at vi får velge hvilken kai vi skal bruke. Da velger vi den kaia som sikrer flest anløp og best regularitet for Bodø by. Terminalkaia er det helt klart det beste valget for godshåndtering, Terminalkaia har bedre vindforhold og bedre forhold for ankring. Rent operasjonelt er det ikke tvil hva som er best, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til NRK.

Dette skriver Hurtigruten om den nye kaia i et brev til Bødø havn etter en evaluering:

  • Flåten har erfart større vindmessige utfordringer ved Terminalkai Sør enn ved Terminalkaia. Spesielt merkes dette på vestlige vinder, med sørvestlig vindretning som det mest markante. Dette skaper tidvis vanskeligheter både for skip og den landbaserte virksomheten knyttet til Hurtigruten.
  • Dekket på Terminalkai Sør er også høyere enn ved den gamle kaiplasseringen, noe som gir vanskeligere kaiforhold for enkelte skip med tanke på lasting og lossing.
  • Fenderverket oppleves som generelt godt, men glatt. Dette resulterer i at skipet «jager» uhensiktsmessig mye når det er sjø. At kaien er tett helt ned til bunnen gir også tidvis en del «drag» - altså situasjoner hvor sjøen kommer i retur fra kaifronten, og drar skipet ut fra fenderverket.
  • Videre opplever navigatørene en forverring av forholdene når det gjelder oppankring. Terminalkai Sør har flatere bunn med dårligere «hold» enn Terminalkaia. Det gjenstår å vurdere forholdene ved Terminalkaia etter mudringsprosjektet for å kunne sammenligne nåsituasjonen ved begge kaiene.
  • Hurtigrutens konklusjon er per dato at vi av operative og sikkerhetsmessige grunner foretrekker å flytte tilbake til Terminalkaia når anleggsarbeidene er ferdige.
Les også:
  • Bodø havn vant over Hurtigruten i lagmannsretten
  • Hurtigruten vurderer å bygge egne havneterminaler

Nøkkelord:

Anlegg, Havn, Nord-Norge
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen