Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Dyrere bomring i Oslo og Bærum fører til mindre trafikk

Etter to måneder med tids- og miljødifferensierte takster i bomringen i Oslo har antallet passeringer i Oslo og Bærum falt med 4,1 prosent.

Totalt viser passeringstallene i Oslo og Bærum for november 2017 en nedgang på 4,1 prosent sammenlignet med november 2016, ifølge tall fra Fjellinjen.

Fra innfartsårene i vest har trafikken falt 5,3 prosent. Nord for Oslo har trafikken gått med 4,3 prosent, mens østfra er tallet på bompasseringer redusert med 3,9 prosent.

Tallene er hentet fra bomstasjonene i Oslo og Bærum i perioden 1. november og fram til og med 30. november.

På dagene med rushtidsavgift viser tallene en reduksjon på 4,7 prosent i timene med rushtidsavgift mellom klokken 6.30 og 9.00. Samtidig har trafikken økt med 7,4 prosent i halvtimen mellom 6 og 6.30, da rushtidsavgiften trer inn.

Tallene viser også at trenden med nedgang i andel diesel- og bensinbiler og økning i andel elbiler fortsetter. Det har vært en nedgang i andel lette dieselbiler fra 49,7 prosent til 47,3 prosent i Oslo fra april til november. Bensinbilenes andel faller fra 32,6 prosent til 30,1 prosent.

I samme periode har tallet på bompasseringer med nullutslippsbiler økt fra 10,2 prosent til 14 prosent i Oslo og fra 11,4 prosent til 15,2 prosent i Bærum.

Fra 1. oktober i år ble prisene i bomringen hevet til 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler på hverdager mellom klokken 6.30 og 9, og på ettermiddagen mellom klokken 15 og 17. Utenfor rushtiden, i helger, helligdager og i juli er prisen 44 kroner for bensinbiler og 49 for dieselbiler per passering.