Illustrasjon: Statens vegvesen

NCC signerte første tunnelkontrakt på Rogfast

NCC ble i dag tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast.

NCC vant kontrakten i skarp konkurranse med fem andre tilbydere, og kontrakten har en verdi på 183 millioner kroner.

Kontrakten er en totalentreprise der NCC skal prosjektere og drive en to kilometer lang sidetunnel fra Arsvågen i Bokn kommune, ikke langt fra nordre ende av selve hovedtunnelen. Sidetunnelen som er i to løp, skal benyttes til massetransport under bygging av hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast åpner.

E13 omfatter også opprustning av Arsvegen, prosjektering og etablering av pumpeledning, VA grøft og fremføring av rørtrase for høyspentkabler i Arsvegen. Etablering av riggområde på Laupland, samt masseutskiftning av anvist område på Laupland.

Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet 2017/2018 og skal etter planen være ferdigstilt innen 15 mars 2019.

I gjennomføringen vil NCC i hovedsak benytte egne ansatte til tunneldriving.

Milepæl

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen skrev under kontrakten, som har en verdi på vel 183 millioner kroner. Han mener første tunnelkontrakt i verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel absolutt er en milepæl.

- Når Rogfast er på plass blir reisetiden mellom Stavanger og Bergen redusert med rundt 40 minutter. Nå er vi i gang med bygging i det første prosjektet som skal gi en fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Det er stort, sier Gustavsen i en pressemelding.

Tverrslagstunnel

Tunnelen som skal bygges er en to kilometer lang tverrslagstunnel. Den skal brukes til transport av masser mellom hovedløpene i Rogfast - og Arsvågen.

- Når Rogfast er åpen, blir tverrslagstunnelen benyttet som ventilasjonssjakt, forteller prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.

I anleggsperioden skal massene fra tunnelen transporteres på vei nordover til området ved Knarholmen der de blir mellomlagret til senere bruk på anlegget.