Illustrasjonen viser den nye situasjonen på Farriseidet i 2021. Trafikken nordfra kjører av til Larvik rett før Farrisbrua, til høyre i bildet. Nordover er påkjøringen omtrent på samme sted som i dag. Trafikken sydover og sydfra skal bruke gammel E18 til og fra Sky-krysset, som på- og avkjøring. Veien skal legges over portalen inn mot Martineåstunnelen. Midt i bildet ses den nye firefelts brua, med rundkjøringer på hver side. Nærmere Farrisbrua bygges ei mindre bru for tilkomstveien til Bøkeskogen og Farriskilen. Bredden ved området under Farrisbrua skal bearbeides med vannspeil og nye odder. Illustrasjon: Statens vegvesenProsjektleder Gunn Brungot (til venstre) og hovedbyggeleder Grethe Bodholt i Statens vegvesen. Foto: Knut Vedeld HovdeFoto: Statens vegvesen

Vegvesenet lyser ut ny kontrakt i Larvik

Som siste del av E18-prosjektet Bommestad-Sky, skal nye lokalveier i tilknytning til E18 på Farriseidet bygges.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag.

I kontrakten inngår riving av eksisterende E18-bruer og dagens lokalveibruer over Farriselva. De to lokalveibruene skal erstattes av ei ny firefelts bru for trafikken til og fra Larvik, og ei mindre bru for ny tilkomstvei mot Farriskilen. Det skal i tillegg etableres et kollektivknutepunkt på Farriseidet, og tilrettelegging av terreng for ny bensinstasjon og servicesenter i tilknytning til dette, skriver Vegvesenet.

Under den nye Farrisbrua skal det graves ut for vannspeil og fylles ut for to odder, samt anlegges ny atkomstvei til Farriskilen, heter det videre i meldingen.

Dagens E18-bru, som skal sprenges ned, går både over Vestfoldbanen, over ei fylkesveibru, og over Farriselva med blant annet turbinrør og varierende vannføring. Det blir derfor omfattende sikringstiltak i denne rive- og ryddefasen, skriver Vegvesenet.

Kontrakten omfatter også flytting av en hovedvannledning, og legging av fem nye fundamenter for endring av høyspent-traseen mellom Bergeløkka og Veldre. Gammel E18 skal i anleggsperioden brukes til massetransport til og fra deponiene i Vestmarka. Dermed må riving av E18-viadukten nedenfor Bøkeskogen, arrondering av terrenget og planting av flere tusen nye bøketrær, skje i siste del av anleggsperioden, påpeker Vegvesenet i meldigen.

I hele anleggsperioden skal trafikken både på vei og jernbane passere gjennom området på Farriseidet. Det betyr at man til enhver tid må ha en bru tilgjengelig over Hammerdalen og Farriselva. Her vil det bli mange trafikkomlegginger og begrenset fremkommelighet, spesielt for myke trafikanter. Hensynet til trafikkavviklingen gjør at byggeperioden må ta noe lengre tid enn om man hadde bygd i et område uten gjennomgangstrafikk.

Med de utfordringer man står overfor, blant annet med trafikkavviklingen, er byggeperioden beregnet til omtrenttre år.

Entreprenørenes frist for kontraktstilbud er satt til 6. februar 2018, med byggestart i april. Hele anlegget er planlagt ferdig i mai 2021, heter det i meldingen fra Statens vegvesen.