<p>Foto: HAG anlegg</p>

Se HAG anlegg støpe betongbuene på Saggrenda bru

Fredag kveld fullførte HAG anlegg de to store betongbuene som skal holde tre av ni søylepar på Saggrenda bru på E134 i Buskerud.

Arbeidsfellesskapet HAG Anlegg, Bertelsen&Garpestad og Metrostav har ansvaret for utbyggingen av den siste parsellen på E134 Damåsen-Saggrenda for Statens vegvesen vest for Kongsberg.

Saggrenda bru er med sine omtrent 310 meter er den desidert største betongkonstruksjonen på E134-parsellen. I arbeidsfellesskapet er det HAG anlegg, som nå er en del av NRC Group, som har ansvaret for byggingen av brua.

Saggrenda bru har elleve akser hvorav ni av disse er doble søylepar. Noen av disse er over 20 meter høye. Tre av søyleparene er plassert på to enorme betongbuer, og det var nettopp disse 89 meter lange buene som ble støpt i forrige uke. Buene ble støpt samtidig fra hver ende med fire betongpumper.

– Torsdag morgen klokken seks ankom første betongbilen, og etter omtrent 1.250 kubikkmeter og 200 lass med betong forlot siste bilen anlegget rundt klokken syv fredag kveld. Det arbeidet mellom 16 og 18 mann på buen kontinuerlig i litt over ett og et halvt døgn, forteller prosjektleder Kristoffer Berntson Aase i HAG anlegg i en epost til Byggeindustrien.

Aase understreker at brubyggingen er en stor oppgave, og ikke hverdagskost for anleggsentreprenøren.

– En støp av denne størrelsen og med en slik geometri er ikke dagligdags. Det er mange forhold som spiller inn for å få en slik støp til å fungere fra start til mål. Det er derfor ekstra moro å se at det gode forarbeidet og ikke minst den fantastiske innsatsen av alle sammen ute under den kompliserte støpen gjorde at alt gikk som planlagt, sier han.