De første Box Culvert-elementene som er produsert i Norge erstatter et 40 år gammelt stålrør, som var i ferd med å kollapse. Akutt-tiltaket i Sandnes kommune forebygde veisammenbrudd og gir varig trygge resultat. Foto: Guttorm Garvik, Sandnes kommune, Teknisk.firkantrørene av betong, fra Skjæveland Cementstøperi, gir en varig trygg løsning, selv om utbedringen er et akutt-tiltak.Firkantrørene av betong, fra Skjæveland Cementstøperi, gir en varig trygg løsning, selv om utbedringen er et akutt-tiltak.Foto: Guttorm Garvik, Sandnes kommune, Teknisk.Slik så de gamle rørene ut.

Avverget kanalbrudd i Sandnes med nytt firkantrør

De første norsk-produserte boks-kulvertene, eller firkantrørene, er montert. De ble tatt i bruk før planen, og omdisponert for å avverge et kanalsammenbrudd i Sandnes.

Box Culvert

  • Den er to meter bred og halvannen meter høy. Det vil bli tatt frem flere dimensjoner etter hvert som nye objekter melder seg.
  • Box Culvert kan snus og monteres på høykant.
  • Skjøtene tettes med glidepakning.
  • Formen gjør at en kan benytte grunnere grøfter og få bedre volum i tverrsnitt.

Skjæveland utviklet Box Culvert i forbindelse med anbudskonkurranse for prosjektet Lunden i Sandnes, hvor et 400 meter langt strekk av Stangelandsåna skal legges om. Skjæveland vant konkurransen, og startet produksjonen av firkantrøret Box Culvert.

I begynnelsen av november ble det klart at Sandnes kommune måtte iverksette strakstiltak for en kulvert gjennom Maudlandsveien i bydelen Hommersåk. Et 40 år gammelt stålrør, som leder en bekk under veien, var i ferd med å kollapse, grunnet korrosjon. Den akutte faren for sammenbrudd av veien gjorde at prosjektet ble prioritert som krisetiltak. I arbeidet ble det besluttet å montere Box Culvert, som var produsert for å bli brukt i Lunden. Disse er velegnet, var tilgjengelige og kunne omprioriteres på kort varsel.

På lager
Seksjon Veg i Teknisk etat i Sandnes kommune har ansvaret for veien. Da det oppsto en utvasking av kanalsidene og situasjonen ble kritisk, ba veg-seksjonen om bistand fra en nyopprettet prosjektstyringsenhet i etaten. Odd Arne Vagle, som er en del av prosjektstyringsenheten, ledet forarbeidet med Lunden.

– Jeg visste at vi hadde firkantrør på lager. Det jeg ikke var sikker på var om kapasiteten på disse var stor nok til at de kunne benyttes. Men vi kjente til tall for vannføringen i vassdraget, forklarer han.

Da det ble klart at Box Culvert elementene på lager har tilstrekkelig kapasitet, var løsningen et faktum.

Over all forventning
Prosjektstyringsenheten fikk oppdraget onsdag 1. november. Allerede fredag den 3. november var løsningen klar.

– Vi var trygge på produktene og hadde klart Lunden-staben. I stedet for å begynne i Lunden mandag den 6. november, startet staben i Maudlandsveien, sier Vagle.

Av hensyn til trafikken er det lagt nye rør oppstrøms og etablert en midlertidig vei over bekken. Dessuten må det tas hensyn til både høyspentkabler og en vannledning. Men montasjen går ifølge ham over all forventning.

En viss spenning var det jo da de skulle montere de første norskproduserte firkantrørene i historien, og det som et akutt-tiltak i en vei som var i fare for å rase. Men ifølge maskinføreren er de lette å montere, og allerede på den første skjøten gled elementene så godt i hverandre at det nesten er betong i betong.

– Elementene er nesten klistret sammen i skjøten, og her har vi faktisk tre centimeter margin. Det går så greit at vi er nesten overrasket selv, forteller Vagle.

Boks kulvert-elementene har spor i sidene for eventuell bruk av avlastningsplater. For å unngå at det blir en knekk på vannledningen, i overgangen mellom gammel og ny løsning, vil de benytte avlastningsplater og la vannledningen hvile på disse. Denne faktoren er en av detaljene som gjør Box Culvert ekstra brukervennlige.

– Vi vil også benytte en avgrening til å sette inn et ekstra sluk i veien. Dette er detaljer som ble utarbeidet i forbindelse med forprosjekteringen av Lunden, og det er flott at disse gjennomtenkte detaljene kommer til nytte allerede nå, understreker han.

Arbeidet viser seg også å kunne bli en nyttig test før montasjen av 400 meter Box Culvert starter i Lunden.