Arkivfoto: PNC Norge

Farrisbrua i Larvik er overlevert

16. november overleverte arbeidsfellesskapet JV Farris Bru ANS Farrisbrua til Statens vegvesen.

Drifstleder Michal Kuciak (PNC), kontraktsleder Irene Fredheim (Implenia), Forretningsleder, Thomas Kresin (Implenia), prosjektleder Roger Whiston (PNC) , anleggsleder Helge Thoresen (Implenia). Foto: Implenia

Arbeidsfellesskapet består av PNC Norge AS (tidligere Bilfinger Infrastructure) og Implenia AS (tidligere Bilfinger Construction).

Farrisbrua er det tredje broprosjekter som er gjennomført i samarbeid mellom PNC Norge og Implenia – de to øvrige er Tresfjordbrua og Harpe bru.

– Tresfjordbrua, Harpe bru og Farrisbrua er noen av Norges største og mest komplekse broer som er bygget i Norge de siste 4-5 årene. De to firmaene har hatt et godt og tett samarbeid i Larvik, og på Farrisbrua har vi gjennomført intense sluttarbeider for å komme i mål med overlevering før vintersesongen i henhold til avtalt frist, sier prosjektleder Roger Whiston i PNC Norge i en pressemelding.

– Prosjektene har vært bemannet av personell med bred internasjonal erfaring og spesialkompetanse i broteknologi som kreves for svært komplekse prosjekter som Farrisbrua. De største utfordringene rent teknisk på prosjektet har vært den monolittiske utførelsen av tårn og brukasse, et krevende pele- og fundamenteringsarbeid på over 80 meter dybde og den krevende geometrien på tårnene - 74 meter over fundamentnivå. I tillegg er broen bygget over en drikkevannskilde. Vi er stolte av gjennomføringen av dette teknisk kompliserte prosjektet, utdyper Whiston.