Jon Sandnes

Sandnes om E39-avlysningen: – Må vurdere risikobildet

Adm. dir. Jon Sandnes i BNL peker på at det kan være flere årsaker til at ingen av de store norske entreprenørene valgte å bli med i konkurransen om E39-jobben til Nye Veier, men trekker frem størrelsen og det totale risikobildet som mulige faktorer.

– Vi har i lang tid pekt på at forutsigbarhet gir kapasitet, men selv med stor grad av forutsigbarhet når man en grense. Næringen har selv pekt på at en grense for hvor store kontraktene bør være, ligger på rundt 3,5-4 milliarder kroner. Men vi kan ikke bare se på størrelsen – men også det totale risikobildet når de ulike aktørene vurderer nivået og risikoen rundt prosjektene. Ikke minst handler dette også om hvor mange store prosjekter som pågår samtidig, sier Sandnes til Byggeindustrien.

Han trekker også frem utfordringene det er med å skape gode samarbeidsallianser når Konkurransetilsynet kun kan gjøre vurderinger rundt lovligheten av dette i etterkant.

– Enkelte tør dermed ikke å gå for et arbeidsfellesskap de ellers hadde ønsket, mener Sandnes.

Han håper nå Nye Veier gjennom denne avlysningen ønsker å få en tett dialog med aktørene og næringen slik at man kan tune seg inn for å få en riktig forutsigbarhet og form på kontraktene fremover.

– Det er avgjørende å se på de store kontraktene og prøve å spørre seg hvilke leverandører man både på kort og noe lengre sikt er tjent med at skal vinne disse oppdragene. Det er viktig at man treffer de norske riksentreprenørene, men vi må også huske på at dette kan skape mange gode jobber for maskinentreprenørene, legger Sandens til.

– Det er samtidig viktig at vi greier å få kontakter som er med på å bygge opp den lokale entreprenørkompetansen, avslutter Sandnes.