Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Derfor ble ikke de norske storentreprenørene med på E39-prosjektet

Illustrasjonsfoto

Publisert: 21.11.2017 14:36. Sist endret: 21.11.2017 14:40.

Ingen av de norske storentreprenørene valgte å bli med på konkurransen om Nye Veier-utbyggingen E39 Kristiansand vest til Mandal øst. Aktørene trekker blant annet frem for lav makspris, timing, andre kommende storjobber og frykt for Konkurransetilsynets inngripen som årsaker til at de valgte ikke å bli med i konkurransen.

  • 20 konkurser i uke 2

  • Tone Gulbrandsen Næss blir HR-sjef for Optimera

  • Svenske Broviken blir ny hovedeier i HRP

  • Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn

Nettleder

Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus

Les også:

  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
  • Utfordrer byggenæringen
  • Gjenoppbyggingen
  • Viktig med god kontroll ved innreise
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 20 konkurser i uke 2
  • Tone Gulbrandsen Næss blir HR-sjef for Optimera
  • Svenske Broviken blir ny hovedeier i HRP
  • Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn
  • Prosjekt- og prosessutvikling taper kampen om forskningsmidlene - næringen ber samferdselsministeren ta grep
  • Acciona Ghella krevde litt over 400 millioner mer for Follobane-arbeider - nå er partene kommet til enighet utenfor rettssalen
  • Nye ledere for Trym Bygg og Trym Anlegg
  • Park & Anlegg fikk Bypakke Nedre Glomma-brukontrakt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
  • Regjeringen vil forlenge maksperioden på dagpenger
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Sonja Henie ishall

Flere prosjekter

  • Fri Sikt Volsdalsberga
  • Strømmehaven omsorgssenter
  • Åssiden fotballhall
  • Egenesgården
  • Domus Oppdal
  • Johannessenteret
  • Magasinparken
  • Legenes hus
  • DSV i Vestby
  • Paradisalléen
  • Powerhouse Telemark
  • Skogro
  • Kristian Augusts gate 13
  • Atrå skule
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske

Flere kontrakter

  • Veidekke fikk vedlikeholdsjobb for Bane NOR
  • Skanska utvikler kunstmuseum og teater i Trondheim
  • AF Gruppen bygger Furuset Hageby
  • AF-selskap vant logistikkoppdrag i Gøteborg
  • HAB bygger råbygg for nye Radiumhospitalet
  • NCC tildelt kontrakt på Halden Helsehus
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

  • Høyblokka krymper når det nye regjeringskvartalet reiser seg - se bilder

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArve Brekkhus

E39-utbyggingen er blant de aller største kontraktene som noen sinne har vært ute i det norske veimarkedet. BVP-kontrakten hadde en makspris på 3,6 milliarder kroner (eks. mva.). På grunn av at kun to aktører sto igjen etter prekvalifiseringen valgte Nye Veier mandag kveld å avlyse konkurransen.

Vurderte bruk av arbeidsfellesskap – men våget ikke
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke Entreprenør sier til Byggeindustrien at det er flere årsaker til at Veidekke valgte å ikke bli med på E39-jobben til Nye Veier.

– Det er blant annet timingen og lokasjonen for kontrakten som ble avgjørende for oss. Selve størrelsen på kontrakten var ikke avgjørende i seg selv, men det er selvsagt også en faktor i bildet – ikke minst sett opp mot andre store kontrakter vi også ønsker å posisjonere oss mot, sier Dieset.

Han peker også på at de vurderte arbeidsfellesskap med en annen norsk aktør på denne jobben.

– Men med tanke på Konkurransetilsynets signaler, våget vi rett og slett ikke å prøve ut bruken av arbeidsfellesskap i denne konkurransen, legger Dieset til.

– Byggherrens makspris var satt for lavt
Hæhre Entreprenør har sikret seg flere store Nye Veier-oppdrag. De valgte imidlertid ikke å bli med på E39-jobben. 

– Vi mener byggherrens makspris var satt for lavt for denne jobben, sier daglig leder Albert Kr. Hæhre i Hæhre Entreprenør til Byggeindustrien.

Han peker på at denne jobben i utgangspunktet var interessant for dem, men at det ble besluttet av ledelsen i selskapet ikke å bli med på prekvalifiseringen.

– Nye Veier valgte her å distribuere komplett konkurransegrunnlag for tilbudet og kom også med byggherrens makspris sammen med prekvalifiseringskonkurransen. Under arbeidet med prekvalifiseringen bestemte vi oss for ikke å levere inn søknad på jobben. Dette gjorde vi med bakgrunn i at byggherrens makspris var satt for lavt. Dessuten mener vi Nye Veiers metode for rangering av tilbudspris i konkurransen, med den lave maksprisen, gjør at pris blir for dominerende ved evaluering av tilbudene, utdyper Hæhre.

– Timing og kapasitet
Konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen sier det ikke er størrelsen som gjorde at AF Gruppen valgte å ikke bli med i konkurransen om E39-jobben Kristiansand vest - Mandal øst.

– For oss handler det rett og slett om timing og kapasitet for akkurat denne jobben. Som tidligere nevnt er kontrakter på rundt fire milliarder kroner absolutt interessant for AF Gruppen, sier Grongstad til Byggeindustrien

– Størrelsen ikke noe hinder
Skanska har gjort en totalvurdering rundt det aktuelle prosjektet.

– Vi vil til enhver tid vurdere kunde, gjennomføringsmodell og egne tilgjengelige kapasiteter når vi vurderer prosjekter – og det har vi gjort her, sier konserndirektør for anlegg i Skanska, Steinar Myhre.

– Selve størrelsen på kontrakten er ikke noe hinder for oss, legger Myhre til.

Totalvurdering
NCC sier det er en totalvurdering som ligger bak deres valg om ikke å bli med i denne konkurransen.

– Vi må velge innen hvilke områder og prosjekter vi ønsker å satse. Det er ikke størrelsen som er hovedårsaken – men mer en totalvurdering av hele prosjektet og markedet, sier kommunikasjonssjef Tor Heimdahl i NCC Norge.

Les også:
  • EBA: Viktig å se på hvorfor konkurransen måtte avlyses
  • – Lite lønnsomt å kun være underentreprenør for noen få store
  • Traff ikke markedet med E39-jobb
  • MEF: - Nye Veier-avlysning viser at de norske blir for små for gigantkontraktene
  • Nye Veier avlyser E39-konkurranse – kun to prekvalifiserte på kjempekontrakt

Nøkkelord:

Anlegg, Nye Veier
 

Acciona Ghella krevde litt over 400 millioner ekstra for Follobane-arbeider
- nå er partene kommet til enighet utenfor rettssalen

 

20 konkurser i uke 2

 

Veidekkes maskinpark klar for fossilfrie anleggsplasser
- men sjefen advarer om biodiesel-utfordringer

 

Rosendal Maskin tilbyr elektriske gravemaskiner på 17 og 30 tonn

 

2020 ble beste nyboligår for OBOS siden 2016

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Internasjonal inspirasjon inn i norske jernbanestasjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen