Illustrasjonsfoto

Derfor ble ikke de norske storentreprenørene med på E39-prosjektet

Ingen av de norske storentreprenørene valgte å bli med på konkurransen om Nye Veier-utbyggingen E39 Kristiansand vest til Mandal øst. Aktørene trekker blant annet frem for lav makspris, timing, andre kommende storjobber og frykt for Konkurransetilsynets inngripen som årsaker til at de valgte ikke å bli med i konkurransen.

E39-utbyggingen er blant de aller største kontraktene som noen sinne har vært ute i det norske veimarkedet. BVP-kontrakten hadde en makspris på 3,6 milliarder kroner (eks. mva.). På grunn av at kun to aktører sto igjen etter prekvalifiseringen valgte Nye Veier mandag kveld å avlyse konkurransen.

Vurderte bruk av arbeidsfellesskap – men våget ikke
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke Entreprenør sier til Byggeindustrien at det er flere årsaker til at Veidekke valgte å ikke bli med på E39-jobben til Nye Veier.

– Det er blant annet timingen og lokasjonen for kontrakten som ble avgjørende for oss. Selve størrelsen på kontrakten var ikke avgjørende i seg selv, men det er selvsagt også en faktor i bildet – ikke minst sett opp mot andre store kontrakter vi også ønsker å posisjonere oss mot, sier Dieset.

Han peker også på at de vurderte arbeidsfellesskap med en annen norsk aktør på denne jobben.

– Men med tanke på Konkurransetilsynets signaler, våget vi rett og slett ikke å prøve ut bruken av arbeidsfellesskap i denne konkurransen, legger Dieset til.

– Byggherrens makspris var satt for lavt
Hæhre Entreprenør har sikret seg flere store Nye Veier-oppdrag. De valgte imidlertid ikke å bli med på E39-jobben. 

– Vi mener byggherrens makspris var satt for lavt for denne jobben, sier daglig leder Albert Kr. Hæhre i Hæhre Entreprenør til Byggeindustrien.

Han peker på at denne jobben i utgangspunktet var interessant for dem, men at det ble besluttet av ledelsen i selskapet ikke å bli med på prekvalifiseringen.

– Nye Veier valgte her å distribuere komplett konkurransegrunnlag for tilbudet og kom også med byggherrens makspris sammen med prekvalifiseringskonkurransen. Under arbeidet med prekvalifiseringen bestemte vi oss for ikke å levere inn søknad på jobben. Dette gjorde vi med bakgrunn i at byggherrens makspris var satt for lavt. Dessuten mener vi Nye Veiers metode for rangering av tilbudspris i konkurransen, med den lave maksprisen, gjør at pris blir for dominerende ved evaluering av tilbudene, utdyper Hæhre.

– Timing og kapasitet
Konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen sier det ikke er størrelsen som gjorde at AF Gruppen valgte å ikke bli med i konkurransen om E39-jobben Kristiansand vest - Mandal øst.

– For oss handler det rett og slett om timing og kapasitet for akkurat denne jobben. Som tidligere nevnt er kontrakter på rundt fire milliarder kroner absolutt interessant for AF Gruppen, sier Grongstad til Byggeindustrien

– Størrelsen ikke noe hinder
Skanska har gjort en totalvurdering rundt det aktuelle prosjektet.

– Vi vil til enhver tid vurdere kunde, gjennomføringsmodell og egne tilgjengelige kapasiteter når vi vurderer prosjekter – og det har vi gjort her, sier konserndirektør for anlegg i Skanska, Steinar Myhre.

– Selve størrelsen på kontrakten er ikke noe hinder for oss, legger Myhre til.

Totalvurdering
NCC sier det er en totalvurdering som ligger bak deres valg om ikke å bli med i denne konkurransen.

– Vi må velge innen hvilke områder og prosjekter vi ønsker å satse. Det er ikke størrelsen som er hovedårsaken – men mer en totalvurdering av hele prosjektet og markedet, sier kommunikasjonssjef Tor Heimdahl i NCC Norge.