- Skanskas klage illustrerer på en god måte hvor viktig det er å legge til rette for en konkurranse på like vilkår og at man har kontraktsforhold som skaper forutsigbarhet, sier adm. dir. Jon Sandnes i BNL.

Jon Sandnes om Beitstadsundbru-klage: Viktig med forutsigbarhet

BNL-sjef Jon Sandnes understreker viktigheten av forutsigbarhet og like konkurransevilkår i samferdselssektoren – og er glad for at Skanska Norge valgte å klage på tildelingen rundt konkurransen om å bygge Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag.

6. november offentligjorde Statens vegvesen Region midt at de har innstilt kinesiske Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) til byggingen av Beitstadsundbrua. Tirsdag bestemte PNC Norge, som ligger som nummer to i konkurransen, å klage på tildelingen, fordi de mener SRBG ikke kan dokumentere at de har nødvendig kompetanse eller nøkkelpersonell som kreves for å bygge brua - og mener de derfor bør utestenges. Onsdag sendte Skanska Norge inn en klage til byggherren og mener at både SRBG og PNC Norge bør utestenges ettersom de ikke oppfyller kvalifikasjonskravene til Statens vegvesen.

Steinar Myhre, konserndirektør for anlegg i Skanska Norge, uttalte til Byggeindustrien torsdag at det er mangler i tilbudene fra SRBG og PNC Norge, som Skanska har blitt forkastet på i andre konkurranser.

– Det mest graverende, slik vi vurderer det, er at begge de andre entreprenørene ikke har lagt ved forpliktelseserklæringer, sier Myhre og peker på at de har blitt avvist i to konkurranser fordi slike forpliktelseserklæringer har manglet.

Nå får Myhre og Skanska støtte fra adm. dir. Jon Sandnes i BNL.

- Skanskas klage illustrerer på en god måte hvor viktig det er å legge til rette for en konkurranse på like vilkår og at man har kontraktsforhold som skaper forutsigbarhet. Om en byggherre avviser et selskap på bakgrunn av manglende forpliktelseserklæring i en kontrakt, og dette ikke blir bedt om i et annet prosjekt, så må man rydde opp, sier Sandnes til Byggeindustrien.

Han viser til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens uttalelse til Byggeindustrien om at de er viktig at norske myndigheter oppleves som seriøse og forutsigbare.

– Da er det også viktig at staten fremstår som ryddig og forutsigbar – og er med på å bidra til like konkurransevilkår, uansett nasjonalitet. Jeg har derfor en klar forventning om at man finner ut av dette, sier Sandnes.

Forretningsutvikler i PNC Norge, Bettina Gross sa torsdag til Byggeindutrien hun tok klagen med stor ro.

– Jeg tar dette med stor ro, og er trygg på at vi har levert et tilbud som oppfyller kvalifikasjonskravene til Statens vegvesen.

– Utfra det jeg har lest i saken hos Byggeindustrien, kan det se ut som om Skanska ikke har fått tilgang til alle våre dokumenter. Vår innleveringsstruktur er nokså komplisert på grunn av oppkjøpet av Bilfinger Infrastructure som ble gjennomført i 2015, sier Gross og forklarer at de har levert inn tilbud som PNC Norge, men at all omsetningen fra Farrisbrua, Varoddbrua og Loftesnesbrua, ligger i selskapet PNI – Porr Norge Infrastructure.

– Man er nødt til å se hele pakken for å forstå helheten i tilbudet vårt, sier Gross og hevder overfor Byggeindustrien at de har levert både interne og eksterne forplikteleseserklæringer.