Mercedes-Benz forventer at X-klassen vil gjøre det bra i anleggsmarkedet.Bilen har en vadedybde på inntil 60 centimeter.Planet er designet slik at en europall kan lastes inn i lengderetningen.Man finner seg godt til rette på innsiden av denne pickupen.

Anleggsbil i premiumsegmentet

Mercedes-Benz har aldri tidligere hatt en ordentlig pickup i sortimentet sitt. Men når de nå har lansert sin X-klasse – gjøres det skikkelig – og de har store ambisjoner for satsingen.

Norge er et land som er glad i pickup – og ikke minst ser vi mange biler i denne klassen i byggenæringen – og da spesielt i anleggsbransjen. Dette er også hovedsatsingsområdet til Mercedes-Benz når de åpner opp for bestillinger av den helt nye bilen. Nettopp dette at pickupen skal ha elementer fra det øvrige sortimentet til MB – men en reel premiumsfølelse – er noe som i høy grad også er tatt med i utviklingen av bilen. Dermed plasserer bilen seg også i det øvre prissjiktet for pickuper – men salgsmålene er offensive. De skal plassere seg blant de mest solgte pickupene i landet – og hovedkonkurrentene blir da Volkswagen med sin Amarok og Toyota med sin Hilux.

– Pickup er et voksende segment, og vi tror at det er en del MB-kunder som ønsker slik bil selv om de ikke har hatt pickup tidligere, slik at segment øker. Vi merker veldig stor interesse for bilen, og tror på en bra posisjon i markedet, sier Per Ragnar Johansen, direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy.

Starter på 415.000 kroner

De norske prisene ble nylig sluppet, og de viser at startprisen for den rimeligste varianten som varebil begynner på 415.000 kroner eks. mva. – mens den dyreste varebilen, starter på 509.000 eks. mva. Som personbil stiger prisen kraftig – da starter rimeligste versjon på 829.700 inkl. mva. og 983.200 for den dyreste versjonen.

X-klasse lanseres i tre ulike utstyrslinjer, Pure, som er den rimeligste, Progressive og Power. Man forventer at det vil gå flest av de dyreste variantene, og da ikke minst med 190 hk og automat - men som anleggsbil vil nok flere også velge den rimeligste versjonen.

Ved lansering kommer bilen med to firesylindrede dieselmotoralternativ på 2,3 liter. X220d har en motor på 120 kW/163 hk og et dreiemoment på 403 Nm. Den kraftigere X250d har 140 kW/190 hk og et dreiemoment på 450 Nm. Begge alternativene kan leveres med enten bakhjulsdrift eller 4X4, som kan kobles inn ved behov. En seks-trinns manuell girkasse vil være standard, men den kraftigste motoren kan også leveres med en syv-trinns automatgirkasse. Alle 4X4-modellene leveres med Downhill Speed Regulation (DSR) som standard. Neste år kommer forøvrig toppmodellen, som vil få en V6-motor med 190 kW/258 hk og et dreiemoment på hele 550 Nm – kalt X350d. Den kommer standard med en 7G-Tronic Plus girkasse og 4MATIC-system. I tillegg kan Dynamic Select-systemet bestilles på denne modellen. Den kan lastes med inntil 1100 kg, og har en maksimal tilhengervekt på 3500 kg. Det forventes også at denne modellen vil bli foretrukket av mange av de norske kundene - ikke minst privatkundene. For selv om mange av pickupene vil bli solgt til både store og mindre selskaper – og da ikke minst i byggenæringen, er også det norske privatmarkedet meget glade i pickuper.

– Vi ser også at de norske kundene gjerne liker å spekke opp pickupene sine med mye ekstrautstyr. Derfor er det lagt inn mye utsyr i grunnpakkene, men det er også fullt mulig å bestille spennende ekstrautstyr. Vi kommer også til å lansere mulighet for å bestille mye tilbehør, som for eksempel stigtrinn, bøyler, plandeksel og så videre. Det mange som liker å pynte på pickupene sine, legger Johansen til. Et valg mange i anleggsbransjen nok virkelig burde vurdere, er å bestille ekstra bakkeklaring. Den leveres standard med en bakkeklaring på 202 mm. 20 mm ekstra fjæringsvei er tilgjengelig som ekstrautstyr, og gir bedre offroad-egenskaper. Bilen har også en vadedybde på inntil 60 centimeter.

Kjører godt

Modellen som lanseres i det norske markedet 23. november, ble nylig avduket under en seremoni i Sør-Afrika – og Byggeindustrien var blant de aller første som fikk prøve bilen på norsk jord – nærmere bestemt i fjellheimen rundt Hemsedal – og ikke minst på landeveien

Etter å ha fått mulighet til å prøvekjøre nyvinningen kan vi slå fast at man får en premiumfølelse av å kjøre denne pickupen – det er lite støy, god komfort - og bilen føles stabil selv om man sitter høyt. På mange måter får man en følelse av å sitte i en relativt påkostet SUV fra samme fabrikant – men man får her altså et praktisk plan, som er designet slik at en europall kan lastes inn i lengderetningen mellom hjulbuene. Den føles robust og skal nok tåle en trøkk. Modellen vi fikk teste hadde selvsagt firehjulstrekk, som kan slås av og på (den har i utgangspunktet bakhjulstrekk). Den leveres også med lavgir og differensialsperre.

Modellen vi kjørte var godt utstyrt, med blant annet skinnseter, 360-kamera, Command multimediasystem samt mye annet. Denne modellen, Power med 190 hk, koster fra 509.000 som varebil eks. mva. Da burde du ha det meste for både å få premiumfølelsen MB ønsker å vise at de har skapt gjennom pickupen, men den kan også brukes i tøft terreng. Vi fikk prøve den på dårlige fjellveier, i dypt vann – og på gode asfaltveier - og bilen tok seg godt frem uansett underlag – og burde ha offroadegenskaper i massevis for de fleste.

Landeveiscruiser

Selv om dette er en pickup, er det likevel på landveien bilen vil brukes aller mest – og her er nok området hvor MB kan skille seg ut fra mange av de andre pickupene på markedet. Den er stabil, stillegående og har et fint drag gjennom hele turtallslinja. Det er dermed store muligheter for at MB vil bite godt fra seg i dette segmentet.

X-klasse vil bli produsert ved Nissans fabrikk i Barcelona, og er et resultat av alliansen som ble innledet mellom Nissan/Renault og Daimler AG. Den deler enkelte komponenter med Nissan Navara, som motor og drivlinje. Det er likevel lagt stor vekt på å utvikle bilen med et Mercedes-preg. Den har blant annet en sporvidde på 1.632 mm på forakselen og 1.625 mm på bakakselen – samt flere påkostede løsninger både innvending og utvendig – som gjør at den skiller skal seg fra Navara.