Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Over 100 km fylkesveger langs Randsfjorden fornyet

De siste to årene er fylkesvegene langs Randsfjorden betydelig opprustet. Illustrasjonsfoto

Publisert: 16.11.2017 13:44.

På to år har Oppland fylkeskommune og Statens vegvesen utbedret og lagt nytt dekke på ca. 106 km fylkesveg ved Randsfjorden. Dette har kostet ca. 165 millioner kroner.

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Tiltakene har stor betydning for trafikksikkerhet og framkommelighet for trafikantene som bruker fylkesvegene 34, 245,139 og 240 i Land og på Hadeland, melder Statens vegvesen og Oppland fylkeskommune i en felles pressemelding.

Fakta om arbeidet på fv. 34 og fv. 245

 

Rundt 300 stikkrenner og 120 avkjøringsrenner har blitt skiftet

Ca. 4,3 km nye rør har blitt lagt ned

Ca. 50 kummer har blitt skiftet

Ca. 160 km nye grøfter har blitt etablert

Masser har blitt skiftet under ca. 50 000 kvadratmeter vegbane

Fjellknauser og steinblokker inntil vegen har blitt pigget bort for å øke trafikksikkerheten

Ca. 120 000 tonn asfalt ble lagt i sommer/høst

Fv. 34 på østsida av Randsfjorden har blitt rustet opp fra Brandbu til Horn og mellom Fall og Fluberg bru i år. Strekningen mellom Fluberg bru og krysset med fv. 33 på Svingvoll ble fornyet i fjor. Fv. 245 på vestsida av Randsfjorden har blitt utbedret på hele den 56 km lange strekningen mellom Jevnaker og Fluberg bru.

Til sammen har tiltakene på fv. 34 og fv. 245 kostet ca. 140 millioner kroner. I tillegg har den 14 km lange strekningen på fv. 240 mellom Vang mølle i Jevnaker og Tønnerud blitt rustet opp for ca. 25 millioner kroner.

Godt grunnarbeid er lønnsomt

Asfalt er den dyreste komponenten i vegbygging. Det er dermed lønnsomt å utføre tiltak som kan forlenge levetiden til asfalten. For å bedre tilstanden til vegen før asfaltering, har Vegvesenet gjennomført omfattende vedlikeholdstiltak på flere fylkesveger, blant annet i Randsfjord-distriktet.

Dette arbeidet innebærer bl.a.:

- Drenering av vegkroppen ved å reetablere grøfter. Vann som står i vegkroppen svekker bæreevnen

- Fjerning av torvkanter og utskifting av stikkrenner for å bli kvitt overvann

- Kartlegging av punkter med dårlig bæreevne og utbedring av disse

Det opplyses at vedlikeholdsprosjektene blir gjennomført etter «Godt nok-prinsippet», hvor man tar utgangspunkt i den eksisterende vegen, uten å bygge helt ny veg, som kanskje krever ny trasé. Målet er å utføre tiltakene i riktig omfang, kvalitet og kostnad for vegen det gjelder. Tiltakene skal stå i forhold til vegens funksjonsklasse og trafikkmengde.

Vil redusere etterslepet

Oppland fylkeskommune bruker cirka 400 millioner kroner gjennom låneopptak på omfattende vedlikehold av fylkesvegnettet i perioden 2015 – 2018.

– Det er viktig å stanse det store vedlikeholdsetterslepet som har bygget seg opp over lang tid, sier leder i Oppland fylkeskommunes komité for Samferdsel og trafikksikkerhet, Anne Elisabeth Thoresen (AP).

På de vegene som ble rustet opp med vedlikeholdstiltak i fjor, har det i år blitt lagt ca. 120 000 tonn asfalt til en pris av 94 millioner kroner. Med godt grunnarbeid før asfaltering er målet at denne investeringen skal holde i mange år framover på disse vegene.

– Fylkeskommunen ønsker å ta vare på det eksisterende vegnettet og vil fortsatt bruke betydelige midler på målrettet og nødvendig vedlikehold, sier hun.

Grundig kartlegging av fylkesvegene

Før omfattende vedlikeholdsarbeid blir satt i gang, gjennomfører Statens vegvesen en kartlegging for å finne ut hvilke vegstrekninger som er egnet til dette, og hvilke tiltak som lønner seg. Vegvesenet har bygget opp et eget fagmiljø innenfor feltet «tyngre vedlikehold».

I Oppland har dette fagmiljøet gjort følgende forberedelser før vedlikeholdsarbeidet har blitt satt i gang på fylkesvegene:

- Registrert tilstand på overvannssystemene. Hva kan beholdes, repareres, og hva må skiftes?

- Utført bæreevnemålinger ved hjelp av ny teknologi, dvs. TSD-målinger og fall-lodd. Svakheter i vegen blir avdekket og man kan planlegge hvor og hvordan vegen bør forsterkes.

- Planlagt en evaluering av utførte tiltak som en bacheloroppgave i samarbeid med studenter fra NTNU Gjøvik våren 2018.

1,6 millioner kr. pr. km veg

De to siste årene har til sammen 123 km på fylkesvegene 245, 34, 139 og 240 langs Randsfjorden og på fv. 51 mellom Leira og Tisleidalen i Valdres blitt vedlikeholdt og asfaltert etter denne modellen. Dette arbeidet har kostet 198 millioner kroner, noe som gir en pris for vedlikeholdstiltakene på 1,6 millioner kroner pr. km opprustet veg.

Nøkkelord:

Anlegg, Vei, Statens vegvesen, Oppland, asfalt
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen