Einar Broch (t.v.) mottok prisen av Tarcisio Celestino. Foto: Tone NakstadOla Kvammen (t.h.). Foto: Tone NakstadTobias Andersson (t.h.). Foto: Tone NakstadFoto: Tone NakstadOla Kvammen. Foto: Tone NakstadThomas Lindstrøm og Ola Kvammen. Foto: Tone NakstadFoto: Tone NakstadTarcisio Celestino. Foto: Tone Nakstad

Norge vant to priser på ITA Tunneling awards - i tillegg fikk Broch hedersprisen

Onsdag kveld ble prisene i ITA Tunneling awards delt ut i Paris - og Norge stakk av med to av prisene i tillegg til selve hedersprisen.

Einar Broch fikk en velfortjent hederpris med "Lifetime achievement award". Tobias Andersson (Skanska) sikret seg prisen "Young Tunneller of the year" og Ola Kvammen og Fjærland vannkraftanlegg vant prisen for "Outstanding Project of the year less than 50 Million euro".

Det var ni kategorier, og Norge var nominerte i to av kategoriene: «Outstanding project of the year less than 50 mil euro» med Fjærland vannkraftverk og «Young tunneller of the year» med Tobias Andersson. Begge vant frem i finalen - og ropt opp som vinnere.

Fjærland vannkraftverk ble nominert for driving av tunneler uten vegforbindelse og med veldig strenge miljøkrav. Prosjektet er nominert på grunn av sin innovative måte å løse utfordringer på og for relativt små inngrep i naturen. Det eneste området som ble berørt av utbyggingen var det som skulle brukes for kraftstasjonen. De brukte blant annet en lekter for å få utstyret inn uten å bygge en anleggsvei. Den første salven ble fyrt bare fire dager etter at lekteren la til land. På lekteren hadde de alt de trengte av kontorbrakke, verkstedtelt osv. Det ferdigstilte prosjektet vil ikke bare produsere miljøvennlig energi, men også ha en utforming av selve kraftverkene langs fjorden i Fjærland som «går i ett» med naturen helt nede ved strandlinja.

Tobias Andersson begynte som ung ingeniør for Skanska-Vinci JV på Hallandsåsprosjektet i Sverige. Der ble han forholdsvis fort TBM-sjef. Etter Hallandsåsen gikk ferden videre til Norge, der han begynte å jobbe for LNS på Røssågaprosjektet. Dette var prosjekt med store utfordringer, men som Andersson og hans team overvant med stil. Andersson har fortsatt sin TBM-karriere og det siste prosjektet så langt er Ulrikentunnelen som Skanska-Strabag JV hadde gjennomslag på i august. Ulrikentunnelen var den første TBM-tunnelen for jernbane i Norge.

- Det er en artig samling å være på rett og slett fordi det er som Tarcisio Celestino, ITA-presidenten, sa: «dette er Creme de la Creme av tunnelbransjen». Det er mange dyktige og engasjerte tunnelfolk som finner nye løsninger både for å øke sikkerheten og bedre miljøet, og ikke minst for å bli mer effektive i måten å gjennomføre prosjekter på, sier Tone Nakstad, generalsekretær i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF).

- Vi blir introdusert til prosjekter og andre typer initiativ fra hele verden som India, USA, UK, Australia, Sverige og Mexico bare for å ta et utvalg. Hva om vi, for eksempel, lærer av Hong Kong og lager Norges masterplan for tunneler og fjellhaller? De har tatt «Utfordringer i dagen - løsninger i grunnen» til et helt nytt nivå med sin Cavern Master Plan. Og et annet eksempel fra Jerusalem, der gravplasser flyttes fra store områder i overflaten til løsninger under grunn. Rektangulære TBM-er, helelektrisk borerigg fra Sandvik og selvkjørende logistikksystem fra Rowatrain med lengde opp til 60 meter og lastevekt opp til 120 tonn er bare noen eksempler på innovative løsninger som allerede er tatt i bruk, legger en entusiastisk Nakstad til.

- NFF mener vi har mange flotte prosjekt som bør markedføres til verden gjennom ITA awards, og vi ber om hjelp til å komme med eksempler vi kan nominere til neste års runde med priser, påpeker generalsekretæren.

Alle de nominerte finnes her