Direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard, sier lovverket ikke tillater forhåndsgodkjenning i av entreprenørsamarbeid i forkant av store konkurranser. Han ønsker heller ikke en slik løsning.

Entreprenører ønsker forhåndsvurdering av arbeidsfellesskap - avvises av konkurransedirektøren

Stadig større kontrakter fra Nye Veier, Bane Nor og Statens vegvesen kan tvinge frem nye arbeidsfellesskap mellom norske entreprenører. Men konkurransedirektør Lars Sørgard avslår entreprenørenes ønsker om å forhåndsvurdere mulige samarbeid.

Torsdag varslet Statens vegvesen at OPS-kontrakten for Sotrasambandet trolig vil lande på 10 milliarder, og like før helgen forhåndskunngjorde Nye Veier 4-millliarderskonkurransen for utbygging av ny firefelts E6 fra Ranheim til Værnes.

Konkurransene føyer seg inn i rekken av gigantkontrakter som er lyst ut og skal lyses ut i norsk samferdselssektor.

Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har ikke lagt skjul på at Nye Veier-kontrakten beveger seg mot yttergrensen for hva norske entreprenører kan ta på seg alene.

– Det åpner helt klart opp for prosjektsamarbeid, og derfor blir det ekstremt viktig for oss å jobbe videre for å få klarhet i hvordan Konkurransetilsynet stiller seg til slike samarbeid, sa EBA-leder Kari Sandberg nylig til Byggeindustrien.

Ikke mulig - viser til loven

Under et bransjeseminar hos advokatfirmaet Sands i Oslo torsdag ettermiddag, var nettopp samarbeid mellom konkurrenter i store kontrakter noe av det direktør i Konkurransetilsynet, Lars Sørgard, ble utfordret på av bransjeaktører som EBA, AF Anlegg og BetonmastHæhre.

Men entreprenører som blant annet ønsker seg forhåndsvurdering fra Konkurransetilsynet av mulige arbeidsfellesskap, kan trolig se langt etter en slik ordning.

– Regelverket sier at bedriftene har ansvaret selv. Det er de som vurderer selv om et samarbeid er ulovlig eller ikke. Men vi kommer gjerne på bransjetreff som dette for å forklare hvordan vi tolker konkurranseloven og hva vi legger vekt på. Men det å gå inn i en konkret vurdering av en enkeltsak, kan vi ikke gjøre. Loven tillater det rett og slett ikke, sier Lars Sørgard til Byggeindustrien.

Konkurransedirektøren ønsker ikke forhåndsgodkjenning

Heller ikke en kortere mellomperiode med forhåndsvurderinger for å illustrere  hvor grensen går, slik bransjen foreslår, er mulig ifølge konkurransedirektøren.

– Nei, da må vi endre konkurranseloven slik den er i dag. Både i Norge og EU er den laget som en forbudslov. Forhåndsgodkjenninger krever en dramatisk lovendring som jeg personlig ikke synes er bra, sier Sørgard.

– Hvorfor er den ikke bra?

– Det vil bli helt uhåndterlig, for da vil alle be om forhåndsgodkjenning. Det blir en nærmest umulig oppgave for konkurransemyndighetene å se gjennom dette. Konkurransetilsynet måtte vært ti ganger så stort som i dag, og selv med ti ganger mer ressurser tror jeg ikke det ville vært en god løsning, sier Sørgard.

Men konkurransedirektøren sier regelverket åpner opp for samarbeid mellom entreprenører i konkurranser, og mener det er misfortåelser rundt hva som er ulovlige samarbeid.

– Jeg har sett bedriftsveiledere uttale at selv et samarbeid mellom en snekker, elektriker og en rørlegger kan være vanskelig. Slik vurderer ikke vi det. Så lenge de ikke er konkurrenter og ikke kunne utført oppdraget alene, så er det uproblemtisk. De komplementerer hverandre og da kan de samarbeide, sier Lars Sørgard.

Entreprenørene vil ha forutsigbarhet

Konsernsjef i BetonmastHæhre, Jørgen Evensen, mener det er viktig med forutsigbare rammer og et tydelig lovverk.

Konsernsjef i BetonmastHæhre, Jørgen Evensen, mener det er en svært viktig sak for norske entreprenører å få tydelige rammer å forholde seg til når konkurrenter vurderer samarbeid i store prosjekter.

Med en rekke store kontrakter som allerede er på vei ut i markedet, mener han det må skje raskt.

– Jeg mener det er en prioriteringssak, og oppfordrer derfor politikerene til å komme på banen slik at vi får den forutigbarheten vi trenger. Konkurransetilsynet må få nødvendige rammer som gjør at vi kan få en forhåndsuttalelse på disse sakene, sier Evensen

Statens vegvesen forstår ønsket

Bettina Sandvin,er leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen. Arkivfoto: Knut Opeide

Leder for Byggherreseksjonen i Statens vegvesen, Bettina Sandvin, skjønner at entreprenørene ønsker tydelige grenser for hva de kan og ikke kan gjøre i et samarbeid.

– Vi ønsker i den grad vi kan å hjelpe til slik at vi ikke havner i en situasjon der vi har oppmuntret til noe ulovlig i måten vi rigger kontrakten på, sier Sandvin som innrømmer at det er et vanskelig terreng å bevege seg i.

– Når vi får inn tilbud fra arbeidsfellesskap der entreprenørene må lene seg på hverandre for å være kvalifisert, da er det lov. Men i noen tilfeller kan det hende de lener seg på hverandres porteføljer, eller sin egen portefølje fordi de har så stor risiko i andre kontrakter at de ikke tør å ta den alene, og da er det mer problematisk. Sånne vurderinger klarer ikke vi å gjøre, og jeg tror heller ikke det er riktig at vi skal gjøre dem, sier Sandvin.

– Entreprenørene vil ha en forhåndsvurdering fra konkurransemyndighetene, er det noe dere synes er en god ide?

– Det må Konkurransetilsynet svare for. Under dette seminaret har vi fått høre hvorfor de ikke kan gjøre det, og jeg har stor forståelse for det. Det er lett å tenke at det ville vært lettvint å  ha svaret på forhånd, men det er ikke sikkert svaret er der før i etterkant, sier Sandvin.