Fungerende prosjektleder Hans Jack Arntzen og delprosjektleder bruarbeider Dagrunn Kaasen i Statens vegvesen, er stolte over byggingen av Hålogalandsbrua ved Narvik.

Hålogalandsbrua bygges med nye konsepter

Statens vegvesen har valgt en syv millimeter tykk plastkappe som værbeskyttelse for hengestengene til Hålogalandsbrua ved Narvik.

– Dette er nytt i Norge i forbindelse med brubygging. Vi benytter samme prinsipp som brukes for kabler som graves ned, sier delprosjektleder bruarbeider Dagrunn Kaasen i Statens vegvesen til Byggeindustrien under Brukonferansen 2017 i Oslo tirsdag.

– Sparer vedlikeholdskostnader

En av årsakene til at det er valgt en plastkappe rundt hengestengene til brua, er at disse skrår innover trafikkert areal på land.

– På denne måten unngås at det drypper maling ned på veien og eventuelt på bilene under dette arbeidet. Dessuten har vi stor tro på at plastkappen vil spare vedlikeholdskostnader over tid. Kappen gjør systemet tett, og den har en garantert levetid på 50 år, sier Kaasen.

Nord-Norges lengste bru
Tårnet til Hålogalandsbrua rager 180 meter over havet, og den totale lengden på brua er 1.533 meter. Men det er blant annet det 1.145 meter lange hengespennet som gjør den spektakulær. Spektakulær er også kostnadsrammen til brua – 3,850 milliarder kroner.

– Den blir Nord-Norges lengste bru uansett konstruksjon, og Norges tredje lengste bru i total lengde, sier fungerende prosjektleder Hans Jack Arntzen.

Bruker PPWS
Ifølge vegvesenet, brukes også PPWS-metoden (Pre Produced Wire Strands) i bærekabelen til brua for første gang i et slikt prosjekt i Norge. Det er det sveitsiske selskapet Fatzer Brugg som leverer stålvaierne til brua.

– Metoden er mye brukt i Asia under brubygging. I tilbudsgrunnlaget hadde også åpnet for luftspinning, men den kinesiske entreprenøren SRBG valgte PPWS, som de er kjent med fra tidligere prosjekter. Vi er fornøyd med arbeidet som utføres, da vi får den kvaliteten vi har beskrevet i tilbudsgrunnlaget, sier Dagrunn Kaasen.

Mandag startet arbeidet med å sveise sammen de 30 bruelementene.

– Vi har dessuten startet arbeidet med å lukke hovedkabelen, et arbeid som antageligvis vil pågå et stykke ut på nyåret. Sveisingen av bruelementene vil i hvert fall pågå ut mars neste år, sier Arntzen.