Lepsøybrua. Illustrasjon: Statens vegvesen

Milliardkontrakt på Nordøyvegen lyses snart ut

Statens vegvesen forhåndsvarsler utlysing av hovedkontrakten på Nordøyvegen i hele EØS-området, og den kan bli på opp mot 2,2 milliarder kroner.

Nordøyvegen vil gi fastlandssamband til rundt 2.900 menneske og knytter de rundt 10.000 innbyggerene i kommunene Haram og Sandøy nærmere sammen. Nordøyvegen vil være med på å forbedre konkurranseevnen til næringslivet i regionen og gjøre Nordøyene til et mer attraktivt boområde.

- Det er en stor kontrakt. Vi varsler entreprenørane gjennom en slik kunngjøring for at de som er interesserte i å bygge Nordøyvegen skal kunne forberede seg på utlysningen, sier prosjektleder Marianne Nærø i Statens vegvesen i en melding.

Det er totalt seks entrepriser på prosjektet, de fire første er allerede inngått og igangsatt.

- Kontrakt K5 som er den store som skal lyses ut i januar har et kostnadsanslag på to milliarder kroner, eks. mva. Kostnadsanslag for byggeklare prosjekt har en usikkerhet på 10 prosent. Det betyr at Statens vegvesen har vurdert kontrakten til å ligge mellom 1,8 og 2,2 milliarder kroner  eks. mva, forteller Nærø til Byggeindustrien.

Den siste kontrakten de skal lyse ut er en elektrokontrakt, dette er en totalentreprise elektro som lyses ut i 2019.

Kontrakten, som lyses ut 26. januar 2018, inneholder bygging av:

  • Lepsøybrua, en 800 meter lang høybru fra fastlandet, over skipsleia og på sjøfylling inn mot Lauka og Hestøya. Brua blir lyst ut i to hovedalternativ: Betongbru med fritt frambygg, og betongbru med stålkasse i overbygningen.
  • Laukebrua, en 109 meter lang betongplatebru i tre spenn.
  • Hamnaskjersundbrua, en 200 meter lang betongplatebru i syv spenn.
  • Haramsfjordtunnelen, 3.500 meter undersjøisk tunnel. Dypeste punkt 112 meter under havoverflaten.
  • En permanent demning med tetting av asfaltkjerne skal bygges for å stenge sjøen ute fra tunnelpåhugget på Hestøya.
  • Nogvafjordtunnelen, 5.730 meter undersjøisk tunnel. Dypeste punkt 135 meter under havoverflaten.
  • Fjørtofttunnelen, 3.680 meter undersjøisk tunnel. Dypeste punkt 118 meter under havoverflaten.
  • Burbergtunnelen, 170 meter lang miljøtunnel på Fjørtofta. Tunnel både i berg og betong.
  • 2.735 meter vei på sjøfylling over Lepsøyrevet.
  • 10.000 meter vei i dagen utenom sjøfylling.
  • Trekkerør og forberedelser for elektroarbeid på hele prosjektet.

Når prosjektet blir lyst ut, vil entreprenørene ha tre måneder på seg til å regne på kontrakten. Planen er at byggearbeidene i hovedkontrakten skal starte i september/oktober neste år.

Forhåndsvarlsingen er gjort i norske Doffin og europeiske TED, som begge er databaser for offentlege innkjøp.

Statens vegvesen bygger Nordøyvegen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune.