– Ferjelemmene er slitte og må oppgraderes. De skal også bygges om i henhold til den nye standarden for ferjekaibruer i Norge, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen i en pressemelding.
– For å oppgradere ferjeleiet må det gamle terminalbygget på Lingekaia først rives. Oppgraderingen medfører store pelearbeider. I tillegg vil det foregå stål- og betongarbeider på kaia i anleggsperioden, utgreier prosjektlederen.
Det er entreprenør ALTi Bygg og Anlegg som utfører anleggsarbeidet for Statens vegvesen. Tilsvarende oppgradering ble utført på ferjelemmene i Horten tidligere i år.
Arbeidet på kaia strekker seg i første omgang frem til påske 2018. I denne perioden arbeides det med oppgradering av ferjelem 1, noe som medfører at én ferje tas midlertidig ut av drift.
– Det er ikke mulig å kjøre fem ferjer på kun ett ferjeleie uten at det oppstår store forsinkelser. Derfor har vi blitt enige med Statens vegvesen om å ta én ferje ut av drift i anleggsperioden, for å få til en smidig trafikkavvikling. Da unngår vi at ferjene må vente på ledig ferjeleie, uttaler administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.
Etter påske skal ferjesambandet igjen operere med full kapasitet frem til høsten 2018, før oppgradering av ferjelem 2 står for tur. Ferjeantallet vil da på ny måtte reduseres i en periode. Hele kaia er planlagt ferdigstilt våren 2019.